22 let na trhu autoopravárenství

Vyvažování kol – něco je jinak?

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 10/2019

PRO ZLOM: zelená

 

Technologie

Podvozek

 

Text: Václav Šenolt

Foto: Archiv

 

 

Vyvažování kol – něco je jinak?

 

V podzimním vydání nemůže chybět článek našeho přispěvatele Václava Šenolta ze společnosti REMA TIP TOP INCO – CZ. Tentokrát vám přiblíží novinky v oblati vyvažování.

 

 

Možná si říkáte, co může být na banální věci, jako je vyvažování kol, jinak? Vždyť všechny „mašiny“ pracují stejně… Ony ale stejně nepracují. Vývoj jde i v tomto směru kupředu, i když ne všichni výrobci vyvažovacích strojů ho sledují. Jeden z inovativních výrobců

nyní přichází se dvěma revolučními programy, které můžete najít například ve strojích Probalance 7620, 7630 a NG. Jde o programy:

OPB – „One Plane Balancing“ – vyvažování v jedné rovině;

AAM – „Auto Adaptive Mode“ – automatické nastavení tolerance.

 

Podíváme-li se do historie na vyvažovací stroje vyráběné zhruba před 30 lety, mají většinou jen dynamické vyvažování kol s přesností do 10 g a jeden tzv. ALU program. Pouze špičkové stroje od výrobců Hofmann, CEMB nebo Schenck ASG již měly např. program pro snížení nevyváženosti kola pootočením disku vůči pneumatice (tzv. MATCH program).

S takovým vybavením by dnešní stroje neobstály. PRO ZLOM: SEM OBR 1 Nové vyvažovačky kol musí splňovat daleko vyšší požadavky, které stanovují výrobci vozidel a pneumatik. Tomu se přizpůsobuje jak programové vybavení vyvažovacích strojů, tak jejich arzenál příslušenství. Špičkové stroje umí provádět bezdotykovou (laser) nebo kontaktní (válec) diagnostiku pneumatik, měří hloubku dezénu i jeho šikmost, dokážou změřit házivost disku a pneumatiky atd.

Rovněž jsou stále hledány možnosti, jak zkrátit čas operace vyvažování. Stroje mají pneumatické zvedáky a rychloupínací elektrické nebo pneumatické přípravky…

A co doba, kterou obsluha stroje stráví natočením kola do dvou poloh a nalepením dvou závaží na vnitřní a vnější stranu disku? Je možné ji zkrátit? Ano, řešení existuje: používejte programy OBP a AAM!

 

<M>Co je OBP a AAM

 

Dosavadním trendem je vyvážit kolo dynamicky a udržet statickou nevyváženost v toleranci. To znamená vyvážení kola ve dvou rovinách, natočení kola do dvou poloh, aplikace minimálně dvou závaží. Nyní se to může zjednodušit!

 

<M>OPB (One Plane Balancing) umožňuje eliminovat statickou i dynamickou nevyváženost pouze jedním závažím, jehož přesnou polohu ukazuje bod uvnitř disku. Pokud stroj na konci měření zjistí, že je možné vyvážit obě nevyváženosti jedním závažím, automaticky navrhne toto řešení obsluze. Je to skutečná revoluce ve vyvažování kol, která vede k velkým úsporám času ve prospěch produktivity. Pravděpodobnost aktivace programu OPB pochopitelně závisí na pozici dynamické nevyváženosti, stejně jako na dalších faktorech. Zkoušky prováděné ve výrobním závodě však ukazují, že program OPB lze použít až u 70 % vyvažovaných kol.

Jak to funguje? Pro obsluhu jednoduše. Kolo se po změření natočí do polohy pro aplikaci nalepovacího závaží. Stroj ukáže uvnitř disku bod, nikoliv čáru, do kterého musí obsluha umístit závaží, a je hotovo. Jedním závažím se vyváží kolo s přesností dle nastavené tolerance. V případě, že by dynamická nevyváženost byla mimo toleranci a neumožnila by použít program OPB, stroj automaticky přepočítá údaje a ukáže závaží ve dvou rovinách, jako v běžném programu.

Výhody: Navržením jedné jedinečné polohy pro závaží umožní program OPB úsporu 30 % času na kolo a zajistí jeho nejlepší možnou vyváženost.

 

Na obou kolech je zbytková nevyváženost 8 g.

 

<M>AAM (Auto Adaptive Mode) je inovativní systém nastavení tolerance v automatickém režimu, založený na zjištění mezní hodnoty zbytkové nevyváženosti odpovídající minimální vibraci daného kola. Čím těžší je kolo, tím méně bude zbytková nevyváženost vnímána řidičem. Na druhou stranu s lehkým kolem, i při minimální zbytkové nevyváženosti, bude řidič pociťovat velké vibrace na volantu. Pro vyvážení každého kola software AAM zjišťuje jeho hmotnost a rozměry a podle toho přepočítává hodnotu tolerance tak, aby zrušil jakékoli vnímané vibrace na volantu a tím zajistil co největší komfort jízdy. Spolu s programem OPB tím zaručuje významnou úsporu času během vyvažovacího procesu.

Předpokladem pro přesné vyvážení a správnou činnost programů stále zůstává čisté kolo i dosedací plochy disku a náboje. Stejně tak musí patka pneumatiky správně sedět v disku a tlak v pneumatice odpovídat předepsané hodnotě.

K vystředění kol na vyvažovacích strojích je třeba používat neopotřebované středové kónusy. Standardně dodávané kónusy dostačují pro běžná kola. Pro přesnější vystředění je nutné používat speciální kónusy s malým náběhovým úhlem. Pro ještě preciznější vystředění hlavně ALU kol, a tím i pro velmi kvalitní vyvážení, je doporučeno používat speciální středicí příruby.

Nejpoužívanější jsou přípravky od německé společnosti HAWEKA. Tyto přípravky se rozdělují na dvě skupiny. První skupina se montuje z přední části disku. Pomocí speciálních trnů středí kolo obdobně jako kolové šrouby na vozidle. K dispozici jsou příruby Quick Plate pro čtyř-, pěti- a šestiděrové disky s možností nastavení vhodné rozteče. Konce trnů lze měnit podle dosedací plochy disku. V nabídce jsou i přípravky v provedení s nátrubkem pro vyvažovačky s elektrickým nebo pneumatickým upínáním. PRO ZLOM: SEM OBR 3

Druhá skupina přípravků se montuje vně disku a nahrazuje standardně dodávané kónusy. Nejpoužívanější sada DuoExpert III obsahuje tři speciální flexibilní přípravky, které nahrazují válcové středění disku, doporučované některými výrobci vozidel. Rozsah přípravků je od 54–78 mm průměru středového otvoru disku.

 

<M>Závěr

Vše se zrychluje. Moderní, rychlá a stále složitější vozidla vyžadují stále složitější diagnostiku a zařízení pro jejich servis. Renomovaní výrobci servisního vybavení jdou naštěstí s dobou. Je to tedy jen na nás.

 

PRO ZLOM: POPISKY OBR:

Obr. 1:

Nové vyvažovačky kol musí splňovat daleko vyšší požadavky předepsané výrobci vozidel a pneumatik.

Obr. 2:

Systém OPB (One Plane Balancing) umožňuje eliminovat statickou i dynamickou nevyváženost pouze jedním závažím, jehož přesnou polohu ukazuje bod uvnitř disku.

 

Obr. 3:

Středicí přípravky, jež se montují z přední části disku. Pomocí speciálních trnů středí kolo obdobně jako kolové šrouby na vozidle.