22 let na trhu autoopravárenství

Vybavení pro opravy moderních vozidel

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 3/2019

 

<toto prosim na 4 nebo 5 stran>

 

<cervena>

Přehledy segmentů trhu

Nové systémy oprav

 

Zpracoval: Luboš Švamberg

Foto: archiv jednotlivých společností

 

Vybavení pro opravy moderních vozidel

 

Vážení čtenáři, v tomto přehledu vám představíme zařízení a přístroje pro opravy nejnovějších systémů moderních vozidel. Článek nepodává kompletní seznam všech variant vybavení, ale je přehledem obecně dostupných možností. Sestavili jsme jej na základě příspěvků společností, jež měly zájem předkládané informace zveřejnit. Výrobci (dodavatelé) jsou v jednotlivých kapitolách řazeni náhodně.

 

Vozidla jsou poslední dobou stále častěji vybavována nejrůznějšími asistenčními a bezpečnostními systémy, světlomety nových konstrukcí nebo třeba vysokotlakým systémem chlazení či kompletně elektronicky řízeným podvozkem. Také v souvislosti s velkým rozvojem elektromobility se začínají v autoservisech objevovat třeba hybridní vozidla nebo i elektromobily. Jaké jsou možnosti vybavení pro opravy, to přinášíme v tomto přehledu. Pro jednodušší orientaci jsme článek rozčlenili do pěti tematických kapitol – světlomety, podvozky, klimatizace, asistenční a bezpečnostní systémy a elektromobilita.

 

<M> Světlomety

Kamera za čelním sklem auta snímá světlo protijedoucího vozidla a upravuje podle toho křivku svícení tak, aby řidič viděl co nejlépe, ale zároveň aby neoslňoval protijedoucí vozidlo. To je jen jeden příklad z rozsáhlých možností konstrukce světlometů moderních vozidel. Regloskopy musí být schopny zobrazit a v digitální podobě předat všechny potřebné informace.

 

<M1> Regloskop MAHA MLT3000 <sem prosim obr. Homola1>

Spoločnosť MAHA je výrobcom ponúkajúcim produkt, ktorý získal oficiálne schválenie pre skupinu Volkswagen (VAS 621001) pre použitie vo svojich autorizovaných dielňach, a to aj na vozidlách Touareg. Regloskop, ktorý slúži na nastavenie svetiel (aj dynamických a matrix svetiel), je vybavený elektronickou samonivelizáciou, kamerovou optikou s digitálnym vyhodnotením a oceľovými kolieskami pre pojazd na koľajniciach. Zostava zahŕňa: laserový zameriavač, LED optický zameriavač pre kalibráciu regloskopu, modul PC Bluetooth pre pripojenie ku Eurosystému a software Dynamic Light Assist pre VW, Audi.

 

Dodává: <sem prosim malé logo Homola> www.homola.sk, www.homola.cz

 

<M1> Regloskop Hella SEG IV SE <sem prosim obr. Hella1>

Stávající model SEG V a etalon mezi regloskopy SEG IV DLLX doplnila druhá edice s označením SEG IV SE s prodlouženou tyčí vhodnou pro stále vyšší přední části vozidel. Zároveň je v této třídě poprvé použit laser třídy II pro snadné nastavení vůči vozu i na přímém slunci. Matnice si poradí se všemi druhy světlometů, ať jsou to jednoduché halogenové, LED, LED Matrix nebo nové pixelové světlomety (Touareg). Všechny regloskopy jsou bez záměny koleček vhodné jak pro práci na kolejničkách, tak bez nich.

 

Dodává: <sem prosim male logo Hella> www.hella.cz

 

 

<M1> Regloskop Würth <sem prosim obr. Würth1>

Nový typ digitálního regloskopu je vhodný pro veškeré typy světlometů. Lze s ním změřit halogenové světlomety, xenonové výbojky, fullLED světlomety. Součástí balení je inklinometr (softwarově „dorovná“ nerovnou podlahu), křížový laser pro přesné zaměření světlometu, zaměřovací zrcadlo s pomocným laserem, tiskárna, libela, Bluethooth komunikace s dosahem až 50 m, kamera HDR CMOS, dotykový displej 5,7“ a software pro MATRIX, DLA a ILS adaptivní světlomety, který lze do budoucna rozšířit o nové systémy. Dále lze přiobjednat výškoměr, případně soustavu kolejniček pro pojezd regloskopu.

 

Dodává: <sem prosim male logo Wurth> www.wuerth.cz

 

————————————————

 

<M> Podvozky

Komplikovanější systémy zavěšení kol, elektronické tlumiče nebo třeba složitější konstrukce náprav a také stále vyšší počet vozidel a požadavek na urychlení práce v servisech požadují i nová řešení na rychlou diagnostiku podvozku. Nejnověji se začínají prosazovat zařízení pro „bezdotekové“ měření geometrie podvozku.

 

<M1> Geometria Beissbarth Touchless  <sem prosim obr. Homola2>

Zariadenie zaisťuje 3D bezkontaktné meranie geometrie kolies. Výsledkom je vysoká rýchlosť merania a diagnostika vďaka novému bezdotykovému systému celkovo s ôsmimi 3D Stereo kamerami a systém laserových projektorov, bez nutnosti inštalácie upínacích hláv na disky. Súčasťou je Smart Link – prispôsobiteľnosť rôznym typom rázvorov a rozchodov. Merané sú všetky štyri kolesá naraz, ihneď po zastavení vozidla – systém automaticky rozpoznáva pohyb, meranie spúšťa automaticky. Rozsah dodávky: vozík s PC, Windows 7, klávesnica, myš, tlačiareň, štyri bezdotykové senzorové hlavy, monitor 19″, softvér geometrie, databáza vozidiel, ovládacia skrinka, sada káblov, napinák brzdy, aretácia volantu, štandardné otočné platne ALU s plastovými medzikusmi, Smart Link adaptér.

 

Možnosti:

  • Výber z troch typov merania: Štandardné meranie, Smart Test, Voliteľné meranie.
  • Funkcia Touchless Live Wheel Check – pre priamy „live“ náhľad na merané vozidlo s detailom kolies pre vizuálnu kontrolu na obrazovke.
  • Databáza 130 výrobcov, 30 000 vozidiel.

 

Dodává: <sem prosim malé logo Homola> www.homola.sk, www.homola.cz

<sem prosim malé logo Stahlgruber> www.stahlgruber.cz

————————————————

 

<M> Klimatizace

Chladicí systém vozidla s CO2 (označení chladiva R744) je novější než současně používaný systém s chladivem R1234yf, a to především kvůli efektivitě chlazení a udržitelnosti prostředí. Renomovaní výrobci automobilů jej postupně zavádějí do svých modelových řad, zejména kvůli tomuto přírodnímu a ekologickému chladivu. Jde o přírodní chladivo, ne F-plyn, tedy není potřeba mít certifikovanou osobu pro práci s F-plynem, na druhou stranu je však systém pod vysokým tlakem.

 

<M1> AVL ADS 310 <sem prosim obr. Homola3>

Výrobca AVL DITEST GmbH podporuje automobilový priemysel so svojimi inováciami, a tak vznikol prístroj pre servis klimatizácii osobných automobilov na báze CO2, model ADS 310.

 

Prehľad funkcií: plnoautomatický priebeh pre rýchly a ľahký servis, ručný program v prípade potreby údržby na klimatizačnom systéme, funkčne testy na klimatizačnom systéme, automatické zaznamenávanie vykonaných prác.

Kľúčové výhody: malý a ľahký pre vhodné umiestnenie, nastaviteľná farebnosť a grafika displeja, rýchla výmena CO2 fliaš – všetky súčasné fľaše sú podporované, vysoká úroveň pracovnej bezpečnosti vďaka menu „krok za krokom“, jednoduchá výmena fľaše chladiva je prevádzaná v menu, technológia vylučuje potrebu výmeny vysušovacej jednotky, veľmi nízke náklady na údržbu a nízka potreba spotrebných materiálov maximalizuje ziskovosť tohto zariadenia.

 

Dodává: <sem prosim malé logo Homola> www.homola.sk, www.homola.cz

<sem prosim logo IHR> www.ihr-tech.cz

 

—————————-

 

<M> Asistenční a bezpečnostní systémy

Pro jízdu po dálnicích a silnicích první třídy již existuje rozsáhlá nabídka řešení asistenčních systémů pro řidiče. Inteligentní systémy vybavené radary a videokamerami dokážou rozpoznat ostatní účastníky silničního provozu a včas upozornit řidiče, nebo dokonce automaticky zasáhnout v případě nouze. Tyto typické komponenty ADAS (pokročilé asistenční systémy řidiče) však vyžadují kalibraci zejména po výměně čelních skel, a to pomocí specializovaných kalibračních zařízení. Ke kalibraci snímačů a kamer je nutné přistoupit při každém zásahu do podvozku či karoserie vozidla. Pokud po opravě nedojde k jejich kalibraci, dostává řídicí jednotka nesprávné údaje a asistenční systémy buď nefungují správně, nebo vůbec. To zásadně ohrožuje posádku vozidla při jízdě.

 

<M1> Bosch SCT 415/1415 <sem prosim obr. Bosch1>

Flexibilní koncept společnosti Bosch s krátkými časy přestavby a laserovou technologií nabízí univerzální kalibrační zařízení kamer SCT 415 ve spojení se sadou terčů Multi-Target-Shop. Podporuje všechny metody kalibrace pro přední kamery: jednobodovou kalibraci (např. Volkswagen, Nissan, Subaru, Mercedes-Benz), dvoubodovou kalibraci (např. Kia, Hyundai, Opel, Fiat), sekvenční kalibraci s terči specifickými pro vozidlo (např. Honda, Toyota).

Přehled funkcí přístroje: výškově nastavitelný, přesný měřicí sloupek pro uchycení kalibračních terčů specifických pro vozidlo, magnetické uchycení kalibračních terčů, linka zeleného laseru pro vyrovnání podélné středové roviny vozidla (např. znak, kamera, anténa), viditelná i při jasném světle, měření vzdálenosti (volitelný laserový systém), pravítko pro nastavení výšky, modulárně rozšířitelné. K zařízení je nově k dispozici také tabule VAG.

 

<M1> Bosch SCT 815 <sem prosim obr. Bosch2>

Dalším zařízením je přípravek SCT 815 pro kalibraci radarů asijských vozidel, určený pro nastavení předních i zadních radarů (Kia, Hyundai, Mazda, Toyota/Lexus a Honda). Zařízení obsahuje trojité zrcadlo a speciální provedení ze sklolaminátu zabraňuje nepříjemným radarovým odrazům.

 

Dodává: <sem prosim malé logo Bosch-stvořeno pro život> www.bosch.cz, www.bosch.sk

<sem prosim logo APM-25 let> www.apm.cz

<sem prosim logo AutoKelly-vše pro auta> www.autokelly.cz

<sem prosim logo ELIT> www.elit.cz

 

<M1> Hella CSC-Tool <sem prosim obr. Hella2>

Společnost Hella Gutmann nově doplnila přístroje pro kalibrace ADAS systémů mobilním řešením pro techniky, kteří pracují v terénu, či servisy, které mají požadavek na snadnou manipulaci mezi pobočkami. Vše ostatní, jako hot-line v CZ jazyce, pravidelné školení nejen o ADAS systémech, akceptace všemi pojišťovnami, či dokonce OE schválení a uživatelská jednoduchost použití, stejně jako neustále rozšiřované příslušenství, které zahrnuje kalibrace i bočních a zadních asistentů, či 20 různých předních tabulí pro kalibraci kamer, zůstává. Souhrnem tedy pro kalibraci není nutné kompletní pracoviště geometrie, celou kalibrací provádí intuitivně mechanik díky diagnostice v českém jazyce a o výsledku kalibrace je vždy záznam, který lze samozřejmě vytisknout.

<sem prosim logo Hella> www.hella.cz

<sem prosim logo APM-25 let> www.apm.cz

<sem prosim logo AutoKelly-vše pro auta> www.autokelly.cz

<sem prosim logo ELIT> www.elit.cz

<sem prosim malé logo Stahlgruber> www.stahlgruber.cz

 

—————————-

 

<M> Elektromobilita

Při práci na hybridních a elektrických vozidlech stejně jako na součástech s vysokým napětím je nutné, aby byl celý systém předem vypnutý. Úraz vysokým stejnosměrným proudem je v autoservisech velmi nebezpečný především pro automechaniky nebo ty, kdo se v blízkosti opravovaného vozidla pohybují. Proto je potřeba certifikovaně ověřit vozidlo (např. po havárii), zda bylo řádně odpojeno vysoké napětí. Postup kontroly izolační pevnosti vysokonapěťových systémů a palubního izolačního snímače patří mezi základní testy každé předepsané údržby a opravy hybridních vozidel a elektromobilů.

 

<M1> AVL DiTEST HV Safety 2000 <sem prosim obr. IHR1>

Zařízení „vše v jednom“, které je schopné provádět měření podle požadavků normy UNECE R100. Podporuje požadavky na měření s 1 A, a to výhradně s použitím standardního USB portu, bez jakéhokoliv dalšího přídavného napájení nebo baterií. Přístroj vede obsluhu přesně stanovenými kroky proměřováním a vybíjením zbytkových potenciálů tak, aby na konci byl uložen/vytištěn certifikát o bezpečném vozidle s odpojeným vysokonapěťovým potenciálem. Po této řízené proceduře s ním lze zacházet jako s každým jiným vozidlem bez vysokého napětí. Přehled funkcí: nabídka naváděného určování deaktivovaného stavu s trvalým sledováním procesu, měření aktivního odporu izolace pomocí integrovaného generátoru zkušebního napětí, integrovaný voltmetr s měřicím rozsahem do 1 000 V, měření vyrovnávání potenciálu podle normy UNECE R100, kalibrace pro docílení opakované přesnosti.

 

Dodává: <sem prosim logo IHR> www.ihr-tech.cz

 

<M1> Bosch FSA 050 <sem prosim obr. Bosch3>

Pro oblast oprav vysokonapěťových systémů hybridních vozidel a elektrovozidel je určeno zařízení FSA 050. Jde vlastně o samostatný multimetr s přidanými funkcemi měření vysokých napětí a izolačního odporu, a to i v závislosti na čase. Dá se používat samostatně a odečítat naměřená data na displeji přístroje nebo ve spojení přes Bluetooth s motortesterem řady 7 (FDS 720/740/760). Pak se dá odečítat a vyhodnocovat (vytvářet grafy a tisknout je) i závislost měřených hodnot (vysoké napětí, izolační odpor) na čase. Výbava: dvě měřicí vedení, vysokonapěťová sonda, DVD CompacSoft[plus], Bluetooth adaptér, kufřík pro uložení.

Dodává: <sem prosim malé logo Bosch-stvořeno pro život> www.bosch.cz, www.bosch.sk

<sem prosim malé logo Stahlgruber> www.stahlgruber.cz

 

<M1> HAZET 150/43 <sem prosim obr. Hazet1>

Sada nářadí pro hybridní vozidla a elektromobily v pojízdném kufříku s komponentami izolovanými až do 1 000 V. Uvnitř najdete třeba VDE šroubováky (norma VDE pro práci na dílech pod napětím až 1 000 V), VDE kleště a štípačky v nejrůznějším provedení, kabelový a odizolovací nůž a další VDE nářadí. Sada navíc obsahuje: 5 ks + 5 koncovek Ø 10 mm a 20 mm, dvě výstražné tabulky Hybrid a Hybrid-Schalter (vypínač) a 500 m speciální pásky.

 

Dodává: <sem prosim logo APM-25 let> www.apm.cz

<sem prosim malé logo Stahlgruber> www.stahlgruber.cz