25 let na trhu autoopravárenství

Třicet let úspěšného budování

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 3/2020

PRO ZLOM:

Červená

Na aktuální téma

Rozhovor

 

Za AE se ptal: Jaromír Martinec

Foto: Archiv společnosti Ferdus

 

Prosím k nadpisu logo společnosti Ferdus

 

Sim k nadpisu někam fotku p. Ferduse – vyber si (jinak ten pán má 70 let … borec … ) plus do textu si vyber tak 2 – 3 fotky ze složky firma (jeden exteriér, něco ze skladu, expedice … ). Exterierovou fotku klidně dej jako otvírák …

 

 

Hlášku 2 dávat nemusíš …

 

 

Třicet let úspěšného budování

 

Pavel Ferdus, zakladatel a jednatel stejnojmenné společnosti, se do podnikání pustil už před třiceti lety a dokázal vybudovat zdravou a na trhu dobře usazenou společnost. Jeho názory rozhodně stojí za vyslechnutí, a proto jsme mu při příležitosti tohoto výročí položili několik otázek.

 

 

Vaše společnost slaví letos třicetileté působení na trhu. Můžete popsat její začátky? Co vás vedlo k tomu, pustit se do podnikání v této oblasti?

V oboru protektorování, oprav a servisu pneumatik jsem začal pracovat hned po škole v roce 1974 ve výzkumném ústavu, kde jsem se stal konstruktérem strojů. Mým úplně prvním strojem byla nákladní zouvačka pneumatik, která se pak dlouho vyráběla. V době před rokem 1989 jsem byl oborovým gestorem pro 27 protektoroven. Byl jsem technicky zaměřený a řídit 27 socialistických podniků pod ministerstvem vnitra mě moc netěšilo. Proto už v roce 1989 jsem začal v tomto oboru podnikat samostatně. Měl jsem k tomu všestrannou průpravu a práce bylo nad hlavu.

 

Jaký byl trh a vůbec podnikatelské prostředí tenkrát a jaký je dnes?

V době socialismu byl nedostatek úplně všeho a najednou po roce 1990 bylo možné všechno koupit. Ale málokdo měl peníze. Tehdy u nás ještě nebylo čínské zboží, takže naše levná česká výroba materiálů na opravy pneumatik byla velmi atraktivní. Nyní je celý svět zaplavený čínským a indickým zbožím všeho druhu a v Evropě se udržely pouze velmi sofistikované výroby, založené buď na hodně originálních technologiích, nebo na obrovských vstupních investicích. I toto však čínské firmy řeší, a to tak, že se spojují s nápaditými evropskými firmami, u kterých si kupují vývoj. Hlavní rozdíl dnes je, že silný český stát nakládá na české podnikatele velkou byrokratickou zátěž.

 

Popište dnešní podobu vaší společnosti – čím se zabýváte, jaké máte aktivity?

Vyrábíme všechny druhy materiálů na opravy pneumatik. Dále vyrábíme vulkanizační chemii a všechny druhy montážních past na pneumatiky. Vyrábíme granulát na vyvažování nákladních pneumatik. Pod značkou FERDUS produkujeme všechny stroje pro vybavení pneuservisů a autoservisů, podílíme se na jejich vývoji, ale výroba probíhá v Yingkou. Prodáváme veškerý spotřební materiál, který se používá v pneuservisech a autoservisech. Každý rok vystavujeme naše zboží na zahraničních výstavách v Bologni, Frankfurtu, Kolíně, Salzburgu, Nitře.

 

Máte zkušenosti i z jiných zemí – jaký je český autoopravárenský trh ve srovnání s okolními zeměmi?

V evropských zemích je prostředí srovnatelné a mezi tamními opraváři si ti čeští stojí jistě velmi dobře, protože jsou kreativní a pružní. Rovněž vybavení českých opravářů je velmi dobré. Šířka odborných znalostí českých opravářů je určitě vynikající. Rovněž rozdíl mezi městem a vesnicí není velký. To například v Číně najdete obrovské rozdíly mezi odbornou úrovní ve velkých městech a provinciemi, ale všude cítíte velké nasazení a zájem se něco naučit a prosadit se.

 

Co považujete na svůj největší úspěch a v čem jste se mýlil – kdybyste se znovu pouštěl do podnikání, co byste udělal jinak?

Myslím si, že vyniknout lze v každém oboru a v každé době a všichni k tomu mají přibližně stejné podmínky, ať se nikdo nevymlouvá, že ne. Z dnešního pohledu jsem se měl v minulosti více věnovat oboru strojů a zavedení jejich výroby v Česku, navzdory čínské produkci. Například Poláci se v této oblasti dokázali prosadit a přitom neměli v oboru, na rozdíl od nás, velkou tradici. Já jsem si dříve v oboru techniky hodně věřil a myslel jsem si, že se dokážu ve výrobě prosadit i bez většího finančního zázemí. V tom jsem se mýlil a dnes vím, že do zahájení výroby je potřeba vložit kromě nápadu i větší množství peněz a že si je musí podnikatel opatřit dopředu. Ale to je obecná pravda.

 

Co byste jako úspěšný podnikatel poradil studentům a začínajícím mechanikům nebo provozovatelům autoopraven?

Na poučování se moc necítím, protože obecné zásady, jak se stát úspěšným, jsou známé. Aby se to povedlo, je potřeba splnit tři základní podmínky: chtít, moct, umět. Pokud se jedna podmínka nesplní, tak se výrazný úspěch nedostaví.

 

 

Gratulujeme vám i vaší společnosti k jubileu a přejeme vám mnoho dalších osobních i podnikatelských úspěchů.

 

 

 

 

 

PRO ZLOM: Hlasky do textu

HL 1:

Myslím si, že vyniknout lze v každém oboru a v každé době a všichni k tomu mají přibližně stejné podmínky, ať se nikdo nevymlouvá, že ne.

 

HL 2:

V evropských zemích je prostředí srovnatelné a mezi tamními opraváři si ti čeští stojí jistě velmi dobře, protože jsou kreativní a pružní. Rovněž vybavení českých opravářů je velmi dobré.