22 let na trhu autoopravárenství

Příručka diagnostika – 12 (Opel Vectra – C 2.2D DTI)

Seriál Příručka diagnostika připravujeme v úzké spolupráci se slovenskou společností HD elektronika SK, s. r. o. Její specialisté vám postupně představují řešené praktické příklady typických i méně obvyklých závad vozidel tak, jak se s nimi ve své testovací „laboratoři“ v průběhu několika let setkali.

 Doplňující videa jsou uložena ve speciálním formátu (v běžném Windows Media Playeru je nepřehrajete) a je možné je přehrávat pouze v softwaru MDD Players. Předplatitelé AutoEXPERTU a zákazníci společnosti HD elektronika SK, s. r. o., obdrží tento software zdarma. Předplatitelé si mohou bezplatně stáhnout software přehrávače v sekci „aE CLUB“, do které se přihlásí pomocí svého předplatitelského čísla (je uvedeno u vaší adresy na plastovém obalu každého vydání AutoEXPERTU, které dostáváte poštou). Pokud předplatiteli AutoEXPERTU nejste, můžete si u této společnosti přehrávač zakoupit.

Pozn.: Po instalaci přehrávače vyplňte příslušné údaje ve formuláři, který se Vám objeví. Na email, který jste uvedete ve formuláři, obdržíte obratem zdarma aktivační číslo. To zadejte do vstupního okna programu a stiskněte pravé tlačítko (s klíčem). Tím se stane program plně funkčním a vy můžete přehrávat videa bez omezení.

Prípad 12. Opel Vectra – C  2.2D  DTI

1

Porucha: Nízky výkon motora.

Popis merania a opravy

1. Diagnostika

Sériová diagnostika
Sériová diagnostika vykazovala šesť porúch dôležitých snímačov motora. Závady sa nedali vymazať.

 

Paralelná diagnostika
V tomto type motora je riadiaca jednotka vstrekovania umiestnená vo vstrekovacom čerpadle. Aby bolo možné merať jednotlivé vstupy a výstupy riadiacej jednotky motora, bolo nutné demontovať prívodné palivové potrubia vedúce k čerpadlu, časť sacieho potrubia a rozobrať veko čerpadla.

2

3Po kontrole jednotlivých vstupov a výstupov riadiacej jednotky sme zistili, že referenčné napätie +5 V je v skrate alebo je nefunkčná 5V stabilizácia v riadiacej jednotke motora ECU. Po zmeraní a odpojení jednotlivých snímačov bol potenciometer škrtiacej klapky v skrate, a tým chýbalo napájanie aj ostatným snímačom. Po odpojení snímača pozície ovládania škrtiacej klapky v sacom potrubí od riadiacej jednotky motora sa na všetkých snímačoch objavilo správne referenčné napätie +5 V. Takýto typ snímača sa na vozidlách vyskytuje veľmi zriedka a v schémach zapojenia je označený ako potenciometer. Potenciometer býva prerušený, má zodratú dráhu, šum, skrat alebo prerušenie regulácie (stred potenciometra).

4Po identifikovaní poruchy sme chceli tento snímač (podľa schémy potenciometer) objednať. Naším veľkým prekvapením  bolo, že s týmto kódom motora sa robia tri rôzne prevedenia časti sacieho potrubia so snímačmi.

5

V našom prípade to bola možnosť C.

Ako sme už pred tým uviedli, potenciometer nikdy nevykazoval takúto závadu.

Pre ďalšie poznanie, ktoré napomáha pri identifikácii novo použitých snímačov a ich princípov, sme sa rozhodli tento snímač rozobrať.

67Nejednalo sa o potenciometer, ale o elektronicky riadený modul. Ako obvod bol použitý obvod s lineárnym hall efektom.

Obvod sme vymenili za nový – snímač bol funkčný. Po tejto oprave mal motor výkon ako pred poruchou, sériová diagnostika bola bez porúch.

 

2. Meranie snímača pozície ovládania škrtiacej klapky v sacom potrubí B155 po oprave

Stáhnout video zde

Priebeh snímačov ovládania škrtiacej klapky v sacom potrubí B155 po oprave.
(Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“).

8Oscilogram A12: V snímku 017 – správny priebeh regulácie snímača  na pine č. 2 .

91011

3. Meranie napájania snímačov +5 V napr. na pine č. 7 riadiacej jednotkymotora ECU po oprave

Stáhnout video zde

Priebeh napájacieho napätia snímačov +5 V po oprave.
(Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“).

12Oscilogram B12: V snímku 004 – správne napájacie napätie snímačov 5 V
13

4. Meranie snímača plniaceho tlaku pre „Turbo“ (TC) B105 po oprave

Stáhnout video zde

Priebeh snímača plniaceho tlaku pre „Turbo“(TC) B105  po oprave.
(Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“).

Tento test bol vykonaný „statívne“ tým, že pri akcelerácii sa stláčala hadica vedúca do turba. Tým sa čiastočne imitovalo zaťaženie. Korektný test by bol vtedy, keby sa test vykonal pri jazde vozidla – prudkej akcelerácii.

14Oscilogram C12: V snímku 016 – správna regulácia –  „mení sa frekvencia impulzov“ .

5. Meranie snímača hmotnosti nasávaného vzduchu po oprave

Stáhnout video zde

Priebeh snímača hmotnosti nasávaného vzduchu po oprave.
(Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“).


15
Oscilogram D12: V snímku 021 – správny priebeh regulácie snímača hmotnosti nasávaného vzduchu.
16

6. Meranie ventilu ovládania tlaku „Turba“ po oprave

Stáhnout video zde

Priebeh ventilu ovládania tlaku „Turba“ po oprave.
(Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“).

17Oscilogram E12: V snímku 032 – správny priebeh ventilu ovládania tlaku „Turba“- voľnobeh.
18
19Oscilogram F12: V snímku 008 – správny priebeh ventilu ovládania tlaku „Turba“- akcelerácia.20

7. Záver

Po výmene snímača pozície ovládania škrtiacej klapky v sacom potrubí mal motor výkon ako pred poruchou, sériová diagnostika bola rovnako bez porúch. ■