22 let na trhu autoopravárenství

Stoletá historie pokračuje

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 6/2019

<cervena>

Na aktuální téma

Rozhovor

 

Za AE se ptal: Luboš Švamberg

Foto: autor

 

Stoletá historie pokračuje

 

Téměř před sto lety se datuje vznik současné Integrované střední školy Vysoké nad Jizerou. Byla založena roku 1920 a od té doby slouží k účelu odborného vzdělávání. Od začátku působení se zde kladl důraz především na kvalitu výuky a odbornou znalost nejmodernějších technologií. Ani dnes tomu není jinak.

 

Před pěti lety proto v tomto duchu vybavili zdejší školní lakovnu multifunkčním pracovištěm s IR-technologií 3. generace REVO TSA. Slavnostní otevření proběhlo v polovině února 2014 pod vedením ředitelky školy Ing. Markéty Zelinkové, která ve svém projevu zmínila: „Stále sledujeme vývoj těchto a všech ostatních technologií a v případě vyhlášení dalšího projektu budeme určitě chtít, abychom byli jedni z prvních, kteří by tyto technologie realizovali. Základem všeho je, aby bylo ve školství nejnovější vybavení, se kterými by se žáci měli možnost seznámit a byli tak připraveni vstoupit na trh práce.”

 

Toto prohlášení se naplnilo letos, kdy proběhla další etapa modernizace vybavení, ale tentokrát ve větším rozsahu. Dne 18. dubna bylo otevřeno Centrum odborného vzdělávání automobilového průmyslu pro Liberecký kraj, jež bude sloužit pro praktickou výuku automobilových a motocyklových oborů, v celkové hodnotě téměř 49 milionů korun. Z prostředků Evropské unie a státního rozpočtu se čerpalo přes 42 milionů korun. Zbylou částkou přispěl Liberecký kraj.

 

Na tomto slavnostním aktu se sešli nejen zástupci dodavatelských společností, ale i představitelé Libereckého kraje a vedení školy. My jsme položili několik otázek panu Milanu Fedorkovi, zástupci ředitelky pro praktickou výuku.

 

Vy jste byl jednou z důležitých osobností při vzniku nového COV. Můžete stručně popsat, čím jste se konkrétně zabýval, co jste měl na starost?

Rád bych nejdříve vyzdvihl práci a zároveň poděkoval všem kolegům ve vedení školy a úseku odborného výcviku za plnou podporu a pomoc při všech činnostech, které byly potřebné pro zdárné zahájení a posléze dokončení daného projektu Centra odborného vzdělávání automobilového průmyslu Libereckého kraje v ISŠ Vysoké nad Jizerou.

 

Jinak by se dalo říct, že jsem byl u investičního záměru, stavebního projektu, projektu vybavení, výběrových řízení a komunikace s projektovými manažery našeho zřizovatele – Libereckého kraje.

 

Rozšíření centra se netýkalo jenom nové budovy a jejího vybavení, ale i obnovení technologie pro některé stávající obory. Co všechno dalšího bylo součástí?

Zároveň šlo v tomto projektu o dovybavení dílny pro jednostopá vozidla, kde jsme se zaměřili na tolik důležité zařízení (v našem kraji zaslíbenému enduru) pro diagnostiku, servis a nastavení motocyklových tlumičů pérování. Komplet obsahuje tester pro dynamický test demontovaných předních nebo zadních tlumičů pérování motocyklů, ale i jízdních kol. Velmi důležitá je sada nářadí pro servis motocyklových tlumičů a také automatická vakuová plnička oleje zadních tlumičů. Posledním přípravkem je tester na měření tuhosti pružin pérování.

 

Zkrátka nepřišel ani obor Opravář lesnických strojů, který jsme rozšířili o vyvážecí vlek, čelní nakladač s příslušenstvím na traktory Zetor. V dílně byla naistalována nová zouvačka  s vyvažovacím modulem na kola traktorů a nákladních vozidel. Nová laserová geometrie řízení bude sloužit pro trochu podceňované měření geometrie řízení traktorů a nákladních automobilů. Pro komunikaci s řídicími jednotkami bude použita nová sériová diagnostika. Celkové vybavení doplňují křovinořezy, motorové pily, montážní nářadí a speciální přípravky.

 

Jak dlouho trvala výstavba nové budovy (od „kopnutí“ po předání stavby)?

Pozemek byl předán stavbě za hustého sněžení v prvních dnech roku 2018. „První kopnutí“ se uskutečnilo v dubnu 2018 a pak šlo vše naráz pod dohledem zkušeného stavbyvedoucího inženýra Karla Halíře ze společnosti CL EVANS Česká Lípa. Pravda však je i to, že stavba probíhala poměrně bez větších problémů, k čemuž dopomohlo i velké sucho po celou dobu stavby. Vlastní kolaudace stavební části haly se konala 4. prosince 2018. Hned po kolaudaci se rozběhly instalace a předávky diagnostických zařízení, dílenského vybavení, IT techniky a dalších položek, které projekt obsahoval.

 

Pokud zůstaneme u technologie – kolik dodavatelů garážového vybavení se celkem zúčastnilo?

Na to nelze jednoznačně odpovědět. Vzhledem k tomu, že vybavení a technologie musely být soutěženy Libereckým krajem v určitých ucelených skupinách podle stanovených pravidel, musela se některá výběrová řízení i několikrát opakovat pro nedostatek nabídek.

 

Jaké je nejcennější zařízení pro výuku z nového programu, na které jste hodně „pyšní“?

Já jsem duší a tělem stále automechanik, proto mám radost z každé nové a funkční věci, byť by to byl třeba „jenom“ šroubovák. Opravdu si asi nejvíce vážíme špičkových diagnostických zařízení, která nás zase o krok přiblíží k nejmodernějším technologiím, které se používají v současných automobilech.

 

Bylo v rámci této akce něco problematického?

Řekl bych, že velkých problémů nebylo mnoho a naštěstí se je podařilo velmi rychle řešit, jak se říká „za pochodu“, ale nakonec byly paradoxně největší problémy s některými dodávkami technologií.

 

Během stavby se většinou přihodí něco úsměvného. Setkal jste se při realizaci s něčím takovým?

Asi nejvíce jsme se všichni zasmáli, když nám řidič kamionu přivezl zabalenou válcovou zkušebnu výkonu společně asi s deseti velkými, ale lehkými krabicemi. Když nás „přesvědčil“ a nechal vyložit všechny krabice (i přes naše poznámky, že je to „železo“ nějaké lehké), teprve se pořádně podíval do dodacích listů a zjistil, že ony krabice jsou plné italských bot pro prodejce v Brně a naše tolik očekávaná válcová zkušebna výkonu leží zabalena na podlaze návěsu.

 

Co považujete za největší přínos pro odborné vzdělávání ve vaší škole, ať v rámci nového COV, nebo z doby před rozšířením?

1) Jedním z velmi důležitých přínosů pro odborné vzdělávání v naší škole je široká spolupráce se sociálními partnery. Využiji této příležitosti a všem našim sociálním partnerům takto moc děkuji za spolupráci, ale zároveň se omlouvám, že je zde nebudu jmenovat, protože bych na někoho nerad zapomněl. Přesto bych zde rád vyzvedl naší 20letou úspěšnou spolupráci s automobilkou ŠKODA AUTO a.s., která nám výrazně pomohla (a stále pomáhá) s výukovými pomůckami, jakými jsou průběžně nové typy automobilů, motory, převodovky, ale také jsme moc rádi za odborná školení a k tomu i opravárenský manuál, bez kterého se žádné odborné vzdělávání neobejde.

 

2) Neméně důležitý je dobrý kolektiv zaměstnanců, kteří jsou ochotni přidat něco navíc nad rámec pracovních povinností a svými podněty pomáhají vedení školy zvolit správnou koncepci.

 

<ramecek>

Přehled vybrané nové technologie pro výuku

Dílenské vybavení (5 558 874 Kč): jednosloupový, dvousloupový zvedák, čtyřsloupový zvedák pro měření geometrie s přízdvihem, přístroj pro obrábění brzdových kotoučů…

 

Diagnostická zařízení (6 906 901 Kč): válcová zkušebna výkonu, infraanalyzátor, opacimetr, diagnostika, zařízení na měření geometrie, přístroj na zkoušení trysek zážehových motorů, válcová zkušebna brzd, diagnostický přístroj pro traktory a nákladní vozidla, digitální regloskop…

 

Vybavení pro jednostopá vozidla (767 104 Kč): tester funkce motocyklových tlumičů, tester tuhosti pružin, sada speciálního nářadí…

 

Výukové panely (1 869 796 Kč): centrální diagnostika BSI, řízení motoru, Common Rail…

 

Agrotechnika (240 669 Kč): čelní nakladač a další příslušenství pro traktory Zetor 7245…

 

Zahradní technika (149 520 Kč): motorové pily a profesionální křovinořezy…

<konec ramecku>