22 let na trhu autoopravárenství

Proplach AC systému

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 9/2017.

 

PRO ZLOM: pro zlom

 

Zelená

Technologie

Klimatizační technika

 

Text: Dan Grmela

Foto: Autor

 

Klasika, Grmela, prosím nadpisu logo Stahlgruber. Kujuu

Sim tentokrát je docela dost inzerce, tak se doptej Reni po seznamu a začni to sázet – klidně i sem.

Kujuuu

 

 

 

 

Z praxe…

Proplach AC systému u nového modelu VW Sharan (od r. v. 2010–2017)

 

Specialista na klimatizační systémy vozidel Dan Grmela ze společnosti Stahlgruber vám přináší informace o jednom konkrétním praktickém úkonu.

 

V tomto článku bych vám chtěl popsat některé odlišnosti chladicího systému v novém modelu VW Sharan. Jde opět o dvouzónový systém s dvěma výparníky, ale v přední zóně je škrcení mechanické a v zadní zóně je škrcení pevné. Je to tedy systém jak s expanzním ventilem, tak s pevnou tryskou. Další změnou je, že v systému může být namontovaný buď kompresor Sanden, nebo Denso. Tím se zásadně liší plnění olejem, což u staršího modelu bylo vždy stejné. Musíte tedy postupovat tak, že do kompresoru naplníte množství jako do jednozónového systému a přidáte 100 ml do zadní zóny přes plnicí stanici. V případě kompresorů pro náhradní spotřebu to platí stejně.

 

PRO ZLOM: Dál už je to jako popisky obr. Kujuu

 

Obr. 1:

V přední zóně je standardní expanzní ventil jako u VW T5 nebo Touareg. Zde postupujte stejně jako u Octavie II, demontujte škrcení a expanzní ventil použijte na překlemování systému po dobu proplachu.

 

Obr. 2:

V zadní zóně je však zásadní změna. Je zde pevné škrcení, ale ve tvaru expanzního ventilu. V tomto případě použijte stejný klem jako pro VW T5 nebo Touareg.

 

Obr. 3:

Zde vidíte, že ve ventilu není škrcení.

 

Obr. 4:

Podívejte se na rozdíl mezi předním a zadním ventilem. Vlevo je zadní ventil s pevným škrcením a vpravo je přední ventil s mechanickým škrcením. V levém není komora s chladivem ani škrcení.

 

Obr. 5:

Vysoušecí filtr je integrovaný do kondenzátoru, při proplachu AC systému je nutné jej vyjmout a po proplachu namontovat nový. Na tomto obrázku vidíte umístění vysoušecího filtru v kondenzátoru.

 

Obr. 6:

V chladičové stěně je perforace nad filtrem pro jeho snadné vyjmutí.

 

Obr. 7 a 8:

Perforaci odstřihněte kleštěmi a dostanete se k plastovému víčku vysoušeče.

 

Obr. 9:

Demontujte plastové víčko.

 

Obr. 10:

Pod plastovým víčkem je zátka zajištěná „segerovkou“. Zátku mírně, tak asi 2 a 3 mm, zatlačte dolů a „segerovku“ jednoduše vyjměte.

 

Obr. 11:

Za pomocí plastové krytky demontujte kleštěmi hliníkovou zátku.

 

Obr. 12 a 13:

Demontujte vložku vysoušecího filtru.

 

Obr. 14:

Na dobu proplachu zazátkujte vysoušeč. Po proplachu vždy nainstalujte nový vysoušeč.

 

Obr 15:

Proplach proveďte stejně jako u předešlého modelu, a to obě zóny současně – pokud to však umožňuje kapacita vaší plnicí stanice, tedy objem destilátoru. Plnění olejem proveďte tak, že do kompresoru dáte množství, které určuje výrobce kompresoru, a do zadní zóny dalších 100 ml přes plnicí stanici. Použijte vždy olej PAG 46.