22 let na trhu autoopravárenství

Proč nabíjet?

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 11/2019

<modra>

Technika

vybavení servisů

 

Text: Petr Kalus

Foto: archiv společnosti Honoris

 

Proč nabíjet?

 

Ve spolupráci s Petrem Kalusem ze společnosti Honoris vám představíme nové pojetí nabíjení vozidlových akumulátorů a souvislostí v moderních automobilech.

 

Se zvyšující se sofistikovaností automobilových technologií stále více roste i důležitost udržování akumulátoru v dobré kondici. Autoopravna si také musí být jistá, že vozidlo neselže kvůli nízkému napětí v palubní síti zrovna během programování. Podstatně vyšší nároky na energii u nových vozidel spolu s rozmachem diagnostických a programovacích prací na vozidlech způsobují podstatně vyšší zatěžování akumulátoru, než tomu bylo dříve. Na to reagují výrobci akumulátorů zaváděním složitějších technologií používaných při jejich výrobě, aby byly schopné dodávat dostatečný proud. Navíc existuje celá řada typů akumulátorů a každá z nich vyžaduje mírně odlišný přístup při údržbě. To vše přináší také náročnější požadavky na současné nabíječky.

 

Vývoj v automobilovém průmyslu

Elektronické systémy tvoří více než 90 % všech nový inovací a funkcí současných automobilů. Nové vozidlo přijde na trh za 3–4 roky, software pro ně se vytváří v řádu měsíců. Vždyť třeba programovací kód nejnovějších vozidel má více než 50 milionů řádků. Vznikají další technologie využívané při designu vozidla, třeba fotovoltaické panely pro podporu dobíjení. Samostatnou kapitolou jsou elektromobily nebo hybridní vozidla (BEV, PHEV a FCEV). Přesto je zde společný jmenovatel – elektronika a diagnostika a také nabíjení.

 

Rozšíření systému Stop/Start

Nové vozy často mají dva akumulátory, převážně osazené v těch, které jsou vybaveny Stop/Start technologií, např. VW, BMW, Mercedes a další. Druhé akumulátory bývají obtížně přístupné, schované pod různými kryty nebo v zavazadlovém prostoru, přímé nabíjení je proto

téměř nemožné. I to klade náročnější požadavky na sofistikovanost nabíječek.

 

Akumulátory

Statistiky uvádějí, že 85 % všech problémů akumulátorů v záruční době je způsobeno špatnou údržbou, a především nedostatečným dobíjením. Zrovna v tomto případě nelze bezplatnou záruční opravu uznat. Také je málo známo, že při běžném servisu vozidla může akumulátor ztratit až 10 % své kapacity. Poslední důležitý údaj uvádí, že přibližně 40 % vozidel, která přijedou do dílny, mají akumulátor ve stavu vyžadujícím pozornost, který nemusí přežít servisní práce.

 

Autodílny a elektronika

Závada na softwaru vozidla patří mezi pět nejčastějších důvodů, proč automobil putuje do dílny. Tady nastává problém, protože některé neautorizované autodílny se zdráhají investovat do moderního diagnostického zařízení, což způsobuje zaostávání za autorizovanými servisy v možnostech oprav nejnovějších vozidlových systémů. Vždyť pro nalezení závady v elektronice vozidla už není voltmetr a ampérmetr dostačující vybavení. Bohužel v těchto dílnách není nová nabíječka na pořadu dne.

 

Proč je důležité správně nabíjet a mít kvalitní nabíječku?

Výše uvedené důvody kladou stále vyšší nároky nejen na nabíječky samotné, ale i na podpůrné zdroje. Během dobíjení nebo využívání podpůrného zdroje při servisu je důležité, aby dodávané napětí a proud byly stabilní. Tento klíčový faktor ovlivňuje, zda budou nebo nebudou poškozeny elektronické systémy, případně akumulátor jako takový, třeba během servisu vozidla. Většina z vás si ani neuvědomuje, že u moderních vozidel jsou poměrné vysoké odběry energie, a to i když je auto třeba jen zaparkované na místě.

 

Před pořízením nové nabíječky či podpůrného zdroje je potřeba si všímat základních technický parametrů. Zařízení by mělo být, kromě automatického nabíjení podle optimalizovaných algoritmů téměř všech typů akumulátorů, použitelné také jako přesný stabilní zdroj napájení, volitelně v rozsahu například 12,6–14,8 V s jemnou regulací výstupního napětí a s dlouhodobě dodávaným konstantním proudem minimálně 60 A.

 

Kromě nutného výdaje za nabíječku lze získat při rozšířené údržbě akumulátorů i mnoho benefitů, třeba zřízením dalších služeb pro zákazníky, nebo nové možnosti rozvoje autodílny, což se dá shrnout v několika bodech:

 

  1. Vstřícný zákaznický servis – „něco navíc“.
  2. Úspora peněz zákazníků – pravidelné dobíjení akumulátoru může trojnásobně prodloužit jeho životnost.
  3. Snížení rizika drahé neuznané záruční opravy nebo komplikované výměny akumulátoru.
  4. Posílení vlastní značky.
  5. Rozšíření o další zdroj příjmů autodílny.
  6. Snížení dopadu na životní prostředí.

 

Při zpracování bylo použito materiálů společností Honoris, a. s., a CTEK.

 

<Popisky obr:>

 

Obr 1: Počet řádků programovacího kódu (v milionech) při porovnání osobního vozidla s dopravním a bojovým letadlem.

 

Obr 2: Příkony jednotlivých součástí výbavy u současného osobního vozidla.

 

Obr 3: Špičkový příkon po zapnutí zapalování u vozidla VW Golf 1,4 TSI, r. v. 2015 dosahuje téměř 27 A.

 

Obr 4: Ustálený příkon při zapnutém zapalování u vozidla VW Golf 1,4 TSI, r. v. 2015 se pohybuje okolo 22 A.

 

Obr 5: Kvalitní dílenská nabíječka musí disponovat nejen chytrými funkcemi pro nabíjení, ale zároveň dostatečným výkonem a schopností dlouhodobě poskytovat konstantní výstupní proud.