22 let na trhu autoopravárenství

Proč karosáři „nestíhají“? (1)

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 11/2018.

 

PRO ZLOM záhlaví

Zelená

Technologie

Karosářské opravy

 

Text: Jaromír Martinec, Vladislav Sobáň

Foto: Luboš Švamberg

 

 

Proč karosáři „nestíhají“?

V podzimních měsících pravidelně zařazujeme témata z oblasti oprav karoserií. A protože se snažíme, aby informace v AutoEXPERTU byly co nejvíce praktické, obrátili jsme se tentokrát na školitele z Karosářského školicího střediska společnosti Servind (viz úvodní fotografie) s dotazem, s čím se karosáři v praxi potýkají. Okamžitě pro nás měli odpověď, a to i s nabídkou, abychom je ve školicím středisku navštívili a téma zpracovali přímo na místě prakticky.

 

„Jde o to, že si karosáři stěžují, že při práci nestíhají časové normy výrobců vozidel,“ říká Vladislav Sobáň, školitel karosářských postupů společnosti Servind a pokračuje: „Tento jev se vyskytuje napříč celou branží ve značkových i neznačkových autoopravnách a příčina je zpravidla jednoduchá: časové normy výrobců jsou tvořeny za použití moderního vybavení a nářadí odpovídajícímu stupni vývoje karoserií, které mají být opravovány. Bohužel vybavení karosáren často za tímto standardem pokulhává. Masivní nárůst vysokopevnostních ocelí a neželezných kovů v konstrukci karoserií přináší nové technologie oprav, jako je lepení, nýtování, bodové svařování. To si žádá průběžné investice nejenom do vybavení karosárny, ale i do vzdělávání karosářů. Bohužel karosárna z tohoto pohledu často stojí v autoopravnách až na posledním místě.“

Připravili jsme proto několik základních případů, se kterými se školitelé v praxi nejvíce setkávají:

 

  1. Zvedání, upnutí vozidla a práce na něm

PRO ZLOM sem obr 1 až 6 a text je popiska k nim

Jednoduché upnutí karoserie k rovnací stolici a pohodlný přístup k opravovaným částem jsou nejen základem rychlé opravy, ale výrazně šetří námahu pracovníků při práci. Moderní karosárny by měly být vybaveny speciálním karosářským zvedákem s možností osazení rovnacích a vytahovacích ramen. Samotná rovnací stolice pak může být doplněna měřicím zařízením. Důležité je jednoduché přestavování ramen a roli hraje i jejich hmotnost.

 

  1. Odvrtávání bodových svarů

PRO ZLOM sem obr 7 a 8 a text je popiska k nim

Nadpis už je v tomto případě zastaralý, protože techniku odvrtávání by dnes měla jednoznačně nahradit technika odfrézování. Každý, kdo zažil tu nekonečnou práci s neustálým dobrušováním vyhřátého vrtáku, ví, že u vysokopevnostních materiálů jde o nadlidský, často však spíše nemožný úkol. Kromě časového hlediska je tu však ještě výrazné bezpečnostní hledisko, protože opírat se vší silou o vrtačku znamená vystavovat se velkému riziku úrazu. Moderní frézky vytvářejí protitlak pomocí opěrného ramínka, a u některých je dokonce i samotný přítlak vyvozován pneumatickou silou.

 

  1. Broušení vnějších panelů (obr. 9)

PRO ZLOM sem obr 9, 10, 11, 12, 13 – text nemusí být popiska bezprostředně k obrázkům, protož jsou v něm odkazy na jednotlivé obr.

Tento případ nesouvisí až tolik s časovou úsporou, jako s kvalitou práce. Naprosto běžným standardem je při obrušování plechů použití brusných kotoučů (obr. 10) . Tato metoda je však agresivní a u dnešních vnějších panelů o tloušťce kolem 0,5 mm dochází ke zbytečnému ztenčování samotného materiálu. Daleko šetrnější je použití štětinkových kotoučů (obr. 11), které jsou vyrobeny z plastu s přídavkem brusiva.  Díky tomu je broušení mnohem méně invazivní a dovolí obrousit skutečně jen nezbytně nutnou plochu a šetrnějším způsobem (obr 12 a 13).

 

  1. Rovnání vnějších panelů

PRO ZLOM sem obr 14 a 15 a text je jejich popiska

Použití moderního spotovacího zařízení pro rovnání vnějších panelů (obr. 14) opět přináší spoustu drobných časových úspor díky vysokému komfortu práce. Zde vidíte jednoduché ukostření pomocí magnetické přísavky.

 

PRO ZLOM sem obr 16 a text je popiska

Odlehčená konstrukce rovnacího tažného ramena dovoluje mechanikovi pohodlnou práci.

 

PRO ZLOM sem obr 17 a text je popiska

Bajonetový zásobník pro automatické navařování vytahovacích oček výrazně šetří čas a zvyšuje přesnost jejich navaření.

 

PRO ZLOM sem obr 18 a 19 a text je popiska

Vytahovací očka se samozřejmě provozem opotřebovávají a je nutné je opracovávat. Namísto klasického obrušování přišli výrobci s tímto zařízením, které umožní pracovní hrot oček jednoduše zastřihnout na stejnou délku. Nejen že to je rychlejší operace než broušení, ale karosář má k dispozici očka přesně stejné délky. To opět šetří čas a zvyšuje kvalitu práce při jejich dalším použití.

 

PRO ZLOM sem obr 20, 21, 22 a text je popiska

Všechna ramena a pomocné rámy jsou vyrobeny z hliníku, což výrazně zvyšuje komfort práce, chrání zdraví karosáře a ve výsledku rovněž znamená časovou úsporu.

Tato metoda nepoškozuje v takovém měřítku vnitřní antikorozní ochranu jako použití spotování rázovým kladivem, kdy síla působí v jednom bodu.

 

Pokračování příště.