22 let na trhu autoopravárenství

Problematika diagnostiky starších vozidel

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 1+2/2020

PRO ZLOM: záhlaví

Zelená

 

Technologie

Diagnostika vozidel

 

Text: Vladislav Vančura

Foto: Archiv společnosti společnosti mtaplus

 

Prosím k nadpisu logo mtaplus

 

 

Problematika diagnostiky starších vozidel

 

Ve spolupráci s techniky společnosti mtaplus se vrátíme do minulosti k diagnostice starších vozidel.

 

 

 

V tomto článku vás chceme seznámit s problematikou diagnostikování starších vozidel, zejména těch, která ještě nepodporují diagnostickou normu OBD2. Mnoho zákazníků, ale i mechaniků osobních nebo nákladních (včetně užitkových) motorových vozidel se ještě stále poměrně často setkává s problémem, kdy je třeba „napíchnout“ a vyčíst paměť závad u staršího vozidla. V tom okamžiku zjistí, že dané vozidlo nemá standardní 16pinovou diagnostickou zásuvku OBD2, ale zcela specifickou, se kterou se zatím nesetkali… PRO ZLOM: SEM OBR 1

Tyto diagnostické zásuvky, které obecně nazýváme OBD1, se většinou vyskytují ve vozidlech vyrobených před rokem 2000. V té době nebyl ustanoven žádný globální standard pro diagnostiku vozidel, a tak si to každý automobilový výrobce dělal po svém. A jelikož je mnoho značek vozidel, vzniklo tím pádem i mnoho různých diagnostických zásuvek, nemluvě o komunikačních protokolech (ne každá diagnostika, byť na konkrétní značku vozidla, podporuje diagnostickou komunikaci se všemi typy vozidel dané značky…).

 

PRO ZLOM: SEM OBR 2

PRO ZLOM: SEM OBR 3

PRO ZLOM: SEM OBR 4

 

A takto bychom mohli pokračovat s mnohými dalšími vozidly Mercedes, Hyundai, Kia, Peugeot, Citroën, Fiat, Nissan, Opel, Renault, Toyota atd., nemluvě o nákladních a užitkových vozidlech.

 

<M>Jak postupovat?

Jak tedy pracovat v případě, že potřebujete diagnostikovat starší vozidlo? Kde začít? V prvé řadě musíte zjistit, zda vozidlo podporuje novou normu OBD2, a podle toho můžete usoudit, jakou diagnostickou zásuvku máte hledat…Obecně lze říci, že pokud je vozidlo vyrobeno cca před rokem 2000, nebude pravděpodobně ještě podporovat OBD2 (neplatí to ale vždy, některá vozidla již mohou podporovat tuto normu, nebo používají diagnostickou zásuvku OBD2). Vozidla vyrobená cca po roce 2000 by měla podporovat OBD2, některá však opět podporují tuto normu až od r. v. 2003. Je to pouze základní rychlá orientace.

Zda dané vozidlo podporuje normu OBD2, spolehlivě zjistíte, pokud najdete štítek vylepený většinou pod kapotou motoru, viz obrázek níže.

PRO ZLOM: SEM OBR 5

 

Pokud takovýto štítek nenajdete, nemusíte ještě zoufat. Druhá varianta je ověřit si vozidlo na internetu, např. na webových stránkách https://www.outilsobdfacile.com/vehicle-list-compatible-obd2.php.

Jestliže ani na výše uvedených stránkách v tabulce podporovaných vozidel není vůz uveden, ale má OBD2 zásuvku a je vyroben po roce 2004, skoro určitě bude kompatibilní s normou OBD2. V případě, že je nalezen informační štítek nebo je vozidlo uvedeno v seznamu podporujících normou OBD2, může nastat ještě jeden menší problém, a to uvedenou OBD2 zásuvku ve vozidle najít…Většinou bývá umístěna v dosahu řidiče, tj. např. pod volantem, v pojistkové skříňce, mezi sedadly, ve středovém tunelu pod plasty atp. Abyste nemuseli zdlouhavě řešit tuto hádanku, můžete si vypomoci velmi užitečnou aplikaci pro telefony a tablety nazývající se v českém překladu „Konektor OBD“ (Vyhledávání portu OBD2? Find it!). V této aplikaci vyberte vozidlo, u kterého chcete najít diagnostickou zásuvku, dále zvolte typ, popřípadě model a rok výroby, a poté se vám již zobrazí fotografie jak typu, tak i přesného umístění diagnostické zásuvky.

 

<M>Identifikace provedena, lze pokračovat

Poté už „jen“ stačí mít autodiagnostiku, která podporuje diagnostický protokol dané značky a typu vozidla, popř. u OBD1 správný diagnostický konektor. PRO ZLOM: SEM OBR 6 Zas tak jednoduché to ale bohužel není. Někdy je docela velký problém mít po ruce diagnostiku, která umí daný starý komunikační protokol, jež se používal v daném období na velmi krátkou, přechodnou dobu…U mnohých moderních diagnostik se sice uvádí podpora vozidel cca od roku 1996, ale faktem je, že ne vždy obsahují staré specifické komunikační protokoly dané automobilky. Pak nezbývá než hledat a zkoušet, která diagnostika umí navázat komunikaci s takovýmto vozidlem. Někdy je třeba použít historickou diagnostiku z dob „začátků“, avšak zde zase většinou nastává problém uvést ji opět do provozu, nehledě na to, že je třeba mít také správný adaptér pro starší vozidla.

Druhou alternativou je použití tzv. multidiagnostiky, kterých je dnes již na trhu celá řada. Dle seznamu podporovaných vozidel vydaném výrobcem zjistíte, zda je vaše vozidlo podporováno. Pokud ano, stačí mít vhodnou redukci z OBD2 na OBD1, nejlépe originální přímo od výrobce multidiagnostiky.

PRO ZLOM: SEM OBR 7

 

<M>A pokud neexistuje adaptér?

Často se můžete setkat s tím, že sice máte diagnostiku, která podporuje komunikační protokol vozidla, ale diagnostika neobsahuje potřebné OBD2/OBD1 adaptéry. V tomto případě jsou dvě možnosti: za prvé můžete potřebný adaptér zakoupit samostatně přímo u výrobce diagnostiky, musíte však počítat s vyšší cenou (cca od 1000 Kč nahoru) nebo koupit neoriginální, zato však podstatně levnější adaptér např. na internetu. Mnoho lidí dává přednost levnější variantě, zde však může nastat problém s funkčností. Důvodem může být buď nekompatibilita adaptéru s diagnostickým zařízením, nebo nekvalitní výroba. Bohužel na internetu lze nalézt tyto adaptéry od různých prodejců, různě (i nesprávně) zapojené (napinované). Úplně nejhorší varianta je ta, kdy se nějaký domácí kutil rozhodne, že si potřebný adaptér vyrobí doma „na koleně“ dle schématu staženého někde na internetu. Pak se také může stát, že takto vyrobený adaptér udělá víc škody než užitku…

Pokud by už se někdo odhodlal přece jenom k tomuto kroku a měl veškeré potřebné vybavení nebo si jen chtěl ověřit správnost zapojení adaptéru, doporučujeme vyhledat si potřebné technické informace v profesionálních příručkách nebo programech, jako např. Autodata, WorkshopData, ESI tronic…

PRO ZLOM: SEM OBR 8

PRO ZLOM: SEM OBR 9

PRO ZLOM: SEM OBR 10

 

U některých vozidel jako BMW a Mercedes se používají speciální adaptéry s aktivní elektronikou, kvůli přepínání komunikace na jednotlivých pinech. V případě jednoduchého adaptéru OBD2 na OBD1 je třeba počítat s tím, že se diagnostika nebude schopna spojit s některými řídicími jednotkami (systémy).

PRO ZLOM: SEM OBR 11

PRO ZLOM: SEM OBR 12

 

Pokračování příště.

 

 

PRO ZLOM: POPISKY OBR

 

Obr. 1:

Standardní OBD2 diagnostická zásuvka ve vozidle.

 

Obr. 2:

OBD1 diagnostická zásuvka vozidel BMW v motorovém prostoru.

 

Obr 3:

OBD1 diagnostická zásuvka vozidel Mazda 626 v motorovém prostoru.

 

Obr. 4:

OBD1 diagnostická zásuvka vozidel Honda ve vozidle.

 

Obr. 5:

Štítek potvrzující, že vozidlo podporuje normu OBD2.

 

Obr. 6:

Adaptér pro starší vozidla diagnostiky Renault Clip.

 

Obr. 7:

Kompletní diagnostická sada Launch se všemi adaptéry OBD2/OBD1.

 

Obr. 8:

Adaptér OBD2/OBD1 Opel.

 

Obr. 9:

Adaptér OBD2/OBD1 Daewoo.

 

Obr. 10:

Ukázka elektrického schématu v programu Autodata.

 

Obr. 11:

Ukázkový příklad adaptéru Mercedes s aktivní elektronikou.

 

Obr. 12:

Ukázka jednoduchého zapojení OBD2/OBD1 adaptéru. V tomto případě jsou obsazeny všechny potřebné komunikační piny, přepínání mezi jednotlivými piny si řídí diagnostika multiplexerem (MUX).