22 let na trhu autoopravárenství

Příliš vysoká nebo příliš nízká

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 5/2017.

 

Příliš vysoká nebo příliš nízká – co může vypovědět výše teploty o klima okruhu! 

Udržování klima okruhu automobilu ve výborném stavu znamená sledovat stav komponent prostřednictvím různých informací, včetně teploty. Tím, že mechanik ví, kde a co měřit,  může ušetřit drahocenný čas.

Pro automobilové klimatizační systémy používají vyškolení diagnostici celou řadu metod, které zjišťují provozuschopnost systému a určují oblasti a problémy, které vyžadují pozornost nebo opravu. Co mnozí mechanici nemusí vědět, že na základě měření teplot na správných místech v klimatickém okruhu, mohou efektivně a rychle řešit problém bez  dodatečných nákladů, čímž šetří drahocenný čas a peníze.

Jedním ze způsobů provádění diagnostiky teploty na klima okruhu je prostřednictvím metody teplotních rozdílů. V praxi to znamená, že rozdíl teploty na vstupu a výstupu  kondenzátoru a jeho porovnáním s teplotním rozmezím uváděným výrobcem, pomáhá odhalit špatný výkon systému v důsledku vysokého tlaku v této části. Michael Ingvardsen, Nissens „Training Manager a specialista na klima okruh uvádí,

Když zákazníci přijedou se svým vozidlem do servisu, často nemohou přesně určit, v čem je problém. Vědí, že jejich klima okruh nefunguje správně, ale nevědí proč. Nissens školí diagnostiky tak, aby informace od zákazníků použili při hledání odpovědí a dospěli k závěru rychle. Tím, že školíme mechaniky na teplotní diagnostiku, jeden z nejúčinnějších způsobů rychlé diagnostiky, mohou mechanici rychle a snadno najít k odpovědi a vyřešit problém svých zákazníků. To vytváří pozitivní vazbu mezi zákazníkem a mechanikem – spokojení zákazníci mají tendenci se vracet.

Jaké jsou problémy?Na teplotu může mít vliv libovolný počet příčin. Pokud je změřená teplota mimo doporučený teplotní rozsah, pak to může to být způsobeno:                    • omezený průtok vzduchu ( vnitřní neprůchodnost ) nebo kontaminace                    • vadné ventily                    • netěsnosti v okruhu                    • nefunkční kondenzátor, AC ventilátor nebo spojka ventilátoru                    • nedostatečné mazání

Z pohledu jiného místa na klima okruhu může měření teploty na různých komponentech informovat mechanika o provozuschopnosti systému. Teploty nemohou informovat přesně o úrovni chladiva, ale přeplnění chladivem může vytvářet vyšší tlak a teplo, které pak mohou mít negativní vliv na kompresor popř. jiné komponenty a vést dokonce k jejich selhání.

Praktický příklad jak může mechanikovi pomoci teplotní diagnostika je tehdy, když se výparník začne „namražovat“. To znamená, že naměřená teplota je pod předepsanou úrovní tzn.  vzduch nebo vlhkost v AC okruhu popř. nesprávné nebo znečištěné chladivo je příčinou tohoto jevu. Tímto způsobem mechanik zjistí, na co se zaměřit během několika vteřin.

Jak se postavit k teplotní diagnostice ?Je nezbytné, aby mechanici používali aktuální informace o otázkách týkajících se klima okruhu – jak zjistit teploty, aby se co nejlépe diagnostikovaly potenciální problémy na základě doporučených informací od výrobců. Teploty, které spadají pod nebo nad očekávaný rozsah mohou ukazovat na různé problémy, proto jsou výchozím bodem pro další zjišťování.

Zákazníci jsou často první, kteří objeví nějaký problém v klima okruhu, všimnou si  snížení nebo nedostatečně účinného chlazení ve vozidle. Mechanik by pak měl provést měření teploty v celém okruhu a určit, kde může být problém. Michael Ingvardsen poznamenává

Teplota bude signalizovat problém pro řidiče a mechanika v rámci klima okruhu, ale pro každého z jiného pohledu. Pro řidiče to bude snížení nebo nedostatek chlazení  pocházející z jejich klima okruhu ve vozidle, zatímco mechanik si všimne, že teplota je mimo výrobcem doporučovaném  rozsahu. Tyto údaje budou ukazovat na různé problémy, v závislosti na jejich umístění, včetně poruchy nebo selhání kondenzátoru, kompresoru, nefunkčního ventilu či dokonce nadměrnému množství chladiva v důsledku přeplnění ( nadbytečné množství chladiva může vést k vyššímu tlaku a teplotě uvnitř klima okruhu a jeho komponent ). Je neuvěřitelné, jaké informace o systému nám poskytne teplota.

Co tedy mohou udělat mechanici?Když má na dílně mechanik vozidlo se závadou klima okruhu, tak měření teploty na výstupech systému mu poskytuje rychlý a nákladově efektivní způsob diagnostiky celé řady problémů, které by mohly být vliv na funkčnost. Na základě činností – měření teplot a dalšího hledání příčin, spolu s výměnou jakýchkoli vadných součástí, společnost Nissens potvrzuje, že důkladný proplach a čištění systému by mělo být prováděno s cílem zajistit, aby okruh byl bez nečistot nebo částic, které mohou způsobit podobné problémy. Chcete-li snadno identifikovat správné teplotní rozsahy pro klima okruh a naopak příčiny nesprávných teplot využijte bezplatně nástroj teplotní diagnostiky Nissens, který poskytuje úplný přehled o možných příčinách a řešení. Nástroj ( plakát ) je možné stáhnout zdarma na www.nissens.com/climate.

O Nissens A/S

Již od roku 1921 společnost Nissens vyvíjí, vyrábí a dodává široký sortiment produktů pro klima a chlazení motorů na nezávislý globální trh s automobily. V současné době Nissens zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců po celém světě a dodává produkty a služby s cílem poskytnout optimální řešení pro každého.

 

POPIS FOTOGRAFIÍ:

Michael Ingvardsen.jpg: Michael Ingvardsen, Nissens Training Manager, je jedním z předních aftermarketových odborníků, pokud jde o autoklimatizaci

 

Measuring Temperature.jpg: Jednoduchý infračervený teploměr může snadno a rychle informovat mechanika o provozuschopnosti klima okruhu

Climate Poster in Garage.jpg: Nissens nabízí mechanikům bezplatnou verzi svých technických plakátů z jejich webových stránek www.nissens.com/climate

# # #

Pro více informací na toto téma kontaktujte, prosím, manažera oddělení pro marketing a komunikace, kterým je Jacob Wædeled Smedegaard, na tel. čísle +45 2484 7247 nebo e-mailu jws@nissens.com.