22 let na trhu autoopravárenství

Přehled TOP plniček klimatizací

přehled plničekpřehled2

Pokračování článku najdete v květnovém vydání časopisu AutoEXPERT 2015.

Přehledy segmentů trhu

Klimatizační technika

Červená

 

 

Mapujeme trh – přehled plniček klimatizací

Přehledem nových modelů plniček klimatizací pro nový typ chladiva HFO1234yf do vozidel jsme se zabývali v dubnovém AutoEXPERTU před čtyřmi lety. Hned v úvodu jsme odhadovali, že se s jejich nasazením v autoservisech setkáte někdy na přelomu let 2013/2014. Zajímalo nás, jak se situace v této oblasti od té doby změnila. Požádali jsme proto dodavatele na našem trhu o specifikace nejzajímavějších modelů plniček. Je patrné, že výrobci zařadili některé nové modely, případně provedli zajímavá vylepšení na typech, které jsme vám představili v předchozím přehledu. Především jsme se ale těchto dodavatelů zeptali, jaké typy doporučují svým zákazníkům na základě svých nasbíraných zkušeností, případně jak vidí perspektivu různých variant plniček. Pro úplnost uvádíme, že někteří dodavatelé tento segment zcela opustili, proto zde některé společnosti uváděné v minulém přehledu nenajdete. Naproti tomu zařazujeme i nové dodavatele. V závěru článku uvádíme pro jednodušší porovnání v tabulce základní data.

 

Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit.

 

<logo ACI> ACI – Auto Components International, s. r. o.

MULTIGAS 8500 PLUS (Brain Bee S.p.A.) Obr 1

 

S přihlédnutím k rozdílné úrovni servisů a vozového parku, který tyto servisy obsluhují, a jejich finančních možností nemáme univerzální recept na to, jakou plničku dodat. Vždy je třeba zvážit, jací zákazníci do servisu přijíždějí a jakým směrem se chce servis do budoucna profilovat. Na základě této analýzy navrhneme možná řešení.

V portfoliu naleznete plničky, které vyhoví jak náročným požadavkům velkých servisů, tak i požadavkům malých servisů, preferujících jednodušší techniku a nižší pořizovací náklady.

V současné době je mezi našimi zákazníky nejoblíbenější variantou plnička pro chladivo R134a s možností budoucí přestavby pro chladivo HFO 1234yf.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit.>

 

<logo AD Technik> AD TECHNIK, s. r. o.

ASC 5000 RPA (Dometic WAECO International GmbH) Obr 2

 

Nabízíme dvě cenové úrovně plniček, které splňující požadavky německých výrobců vozidel. Přístroj s integrovaným analyzátorem chladiva WAE5000 RPA používá několik patentů – odsátí téměř 100 % chladiva (koncept Waeco Low Emmision), nový systém pro nádobu použitého oleje s oddělením chladiva a speciální systém plnění nového oleje a UV barviva (volitelné příslušenství). Cenově příznivější je pak přístroj Ice Star od italského výroce ISC, který je možné doplnit o externí analyzátor chladiva. Samozřejmostí je možnost předvedení jednoho nebo více nabízených přístrojů. Pokud nechce autoservis v současné době investovat, protože zajišťuje pouze méně časté výměny nového chladiva, nabízíme zapůjčení přístroje včetně pomoci našeho servisního technika.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo APM> APM Automotive s. r. o.

CENTOCINQAUNTA 150 (Wigam) Obr 3

S ohledem na zkušenosti našich obchodně-technických poradců nabízíme autoservisům plničky WIGAM – především model 150 CENTOCINQAUNTA. S ohledem na svoji univerzálnost lze tuto plničku použít pro obě v současnosti používaná chladiva R134a i R1234yf – záleží pouze na výběru příslušenství. V případě potřeby ji lze celkem jednoduchým servisním úkonem přestavět na jiné chladivo. Tuto mechanickou i softwarovou úpravu provádějí přímo naši specialisté.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo AutoKelly> Auto Kelly, a. s.

TOUCH 1234yf (STARLINE) Obr 4; KONFORT 780R BI-GAS (TEXA)

 

Obecně lze říci, že chladivo 1234yf začíná být pro servisy zajímavé od letošního roku, kdy většina automobilek rozeslala svým značkovým servisům direktivní e-mail ohledně nutnosti nákupu schválené plničky pro tento nový typ chladiva. V předchozích letech byl zájem velmi okrajový. Pro větší servisy, kde se předpokládá větší pohyb vozidel, doporučujeme zakoupení samostatného přístroje pro práci se starším chladivem R134a a samostatného přístroje pro HFO 1234yf – tento model vyžadují např. i zastoupení evropských automobilek. U menších servisů je výhodnější varianta tzv. Bigas přístroje, který v sobě obsahuje dvě plničky. Podle toho, jaké vozidlo zrovna přijede, obsluha navolí aktivaci požadovaného okruhu a může ihned pracovat. Toto řešení je flexibilní a jeden přístroj šetří drahocenné místo v servisu.

Pokud jde o požadavky zákazníků, je současná situace následující: Značkové servisy kupují jednoznačně typy plniček schválené jejich zastoupením nebo doplňují potřebné typy přístrojů ekonomickými variantami jako doplněk ke schváleným typům. Menší servisy jdou spíše cestou nákupu dražší a komfortnější plničky pro starý druh R134a a menší, ekonomičtější varianty pro chladivo HFO 1234yf (chtějí být připraveny). Další variantou je pořízení Bigas plničky. Toto řešení je ale stále v menšině, jelikož cenová hladina takovéhoto zařízení je relativně vysoká.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo GET> GET Automotive

KONFORT 780R BI-GAS RID (TEXA) Obr 5

 

Plničku Konfort 780 BI-GAS, univerzální pro obě chladiva, doporučujeme servisům, které nejsou doposud vybaveny žádným zařízením.

Přístroj Konfort 760 je určen pro rozšíření služeb na nové chladivo servisům, které již mají plničku pro chladivo R134a. Hlavními odběrateli jsou značkové servisy BMW, Chevrolet, Ford, Hyundai, Jaguar, Kia, Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, PSA, Renault, Suzuki, Toyota.

Oba typy mohou mít integrovaný identifikátor chladiva, který zabraňuje kontaminaci jiným druhem chladiva.

Vhodným rozšířením je rovněž přístroj NanoServis Clima pro sériovou diagnostiku klimatizace se zobrazováním přímo na displeji plniček Konfort.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Hella> HELLA CZ, s. r. o.

Husky 3500 (Hella Gutmann Solutions) Obr 6

Servisům doporučuje dvě samostatná zařízení – jedno pro staré chladivo R134a a druhé pro nové chladivo HFO 1234yf. Zřejmými výhodami této varianty je možnost práce na dvou vozidlech současně, a navíc odpadá neustálé čištění hadic.
U servisního zařízení pro nové chladivo je velmi důležité mít plničku vybavenu analyzátorem chladiva pro zabránění znehodnocení drahé náplně jiným chladivem.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Homola> HOMOLA, s. r. o.

ASC 5000 RPA (Dometic WAECO International GmbH) Obr 7

Našim zákazníkům nedoporučujeme zakoupení žádného specifického zařízení. Záleží pouze na tom, jakou představu zákazník má. Samozřejmostí je, že nabízíme i poradenství v oblasti údržby a oprav klimatizací. Díky výhodám jednotlivých zařízení má každé z nich své opodstatnění pro nákup. Pro práci se starším chladivem R134a je vhodná třeba plnička ASC2500 LE (Low Emission). Ta například přináší pouze nepatrné ztráty chladiva a snížené provozní náklady servisu a tím zaručuje s nejmenšími nároky na vydané množství chladiva perfektní naplnění okruhu klimatizace. Přesná dávka chladiva má obrovský význam i pro činnost zejména menších klimatizací s chladivem o hmotnosti kolem 500 gramů.

Pro práci s nejnovějším chladivem R1234yf nabízíme plničky ASC5000 (ASC5000RPA) s patentovaným plnicím systémem oleje a UV aditiva.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo IHR> IHR-TECHNIKA s. r. o.

ADS 120, ADS 130 (AVL DITEST) Obr 8

Pro použití v současných podmínkách jsou nejvhodnější uvedené modely, jejichž výroba započala v únoru letošního roku. Oba typy přístrojů jsou plně automatické, s výběrem vozidla z komplexní databáze a rychlým a snadným ovládáním. S ohledem na dlouhodobou investici jsou zkonstruovány tak, aby je bylo možné přestavět na plnění oběma typy chladiv – R134a i HFO 1234yf.

Pro provádění komplexních servisních úkonů nechybí u přístrojů funkce proplachu klimatizace a automatický tlakový test pro ověření těsnosti celého systému. V případě netěsnosti lze pak volitelně použít kontrastní látky nebo dusík pro detekci místa úniku.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Intercars> InterCars Česká republika, s. r. o.

CLEVER I34 (SPIN srl) Obr 9

Naším doporučením pro autoservisy je zakoupení plničky CLEVER I34, kterou vyrábí italská společnost Spin Srl exkluzivně pro skupinu Inter Cars.

Je možné ji zakoupit ve verzi pro chladivo R134a nebo HFO 1234yf. Kdykoliv je možná její přestavba ze starého chladiva na nové a naopak. Svými funkcemi a vlastnostmi je přizpůsobena pro servis většiny středoevropských vozidel. Zařízení má zabudované tři samostatné kanály pro oleje a speciální kanál pro specifický POE olej kompresorů hybridních automobilů.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Miteral> MiteralIng. Alice Smejkalová

AC 1234-8 (Robinair) Obr 10

Nejprodávanější plničkou pro nový typ chladiva je u nás model AC 1234-8, který je možné na základě nových požadavků legislativy jednoduše modernizovat. Vysoká úroveň čistoty chladiva je zabezpečena elektronickým systémem odvzdušnění zásobníku. Předností je určitě vestavěný analyzátor čistoty chladiva, který zabezpečuje důležitou ochranu „drahého“ chladiva v zásobníku před kontaminací jiným chladivem, např. R134a. Součástí je databáze plnicích objemů jednotlivých vozidel podle typů. Jednotka je již bez jakýchkoliv mechanických ovládacích prvků, což dále zvyšuje ochranu proti omylu obsluhy a zvyšuje komfort práce.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Profo> PROFO HK, a. s.

ECK 4000 (ECOTECHNICS S.p.A.) Obr 11

Pokud jde o vybavení zařízením pro údržbu klimatizací s novým chladivem, doporučujeme v každém případě pořízení přístroje, který má možnost vybavení funkcí analyzátoru chladiva, funkcí pro testování netěsnosti přetlakem pomocí dusíku, funkcí pro údržbu vozidel s hybridními a elektrickými pohony.

Z našeho sortimentu splňují tato kritéria přístroje ECK 3900, ECK 3900 PREMIUM H, ECK 4000 a ECK TWIN. Plničky doplňujeme ještě analyzátorem chladiva, aby nedošlo ke kontaminaci přístroje a ke znehodnocení chladiva v zásobníku. Nové chladivo je totiž dost drahé.

Poptávka po těchto přístrojích má zvyšující se tendenci, v současné době převážně od OEM zákazníků.

 

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Bosch> Robert Bosch

ASC 661 (Bosch) Obr 12

Užitečným a nejvíce žádaným zařízením pro servis klimatizací s novým chladivem je určitě přístroj ACS 661. Ten vychází z koncepce osvědčeného a oblíbeného přístroje střední třídy Bosch ACS 611pro dosavadní chladivo R134a. Jeho základním rysem je ideální kompromis mezi schopností projít celým procesem servisu plně automaticky a přitom přístroji zachovat jednoduchost a přímočarost ovládání v případě, že se technik rozhodne pro manuální řízení procesu. Tomu nahrává i ruční ovládání ventilů HP a LP okruhů a provedení bez interního identifikátoru chladiva. Předpokládá se totiž, že typický zákazník bude využívat samostatný identifikátor a vestavný modul by jen zbytečně navyšoval cenu zařízení.

Jako logické příslušenství se jeví hlavně proplachová sada s externím filtrem a zásobníkem chladiva.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Siems> Siems a Klein, s. r. o.

Robinair AC 1234-8 (Robinair); FAST 202YF (FRAL) Obr 13

Jednoznačným řešením, které doporučujeme našim zákazníkům pro nové chladivo, je určitě plnička AC 1234-8, která má již integrovaný analyzátor chladicího plynu. Podle našich zkušeností je to jeden z nejdůležitějších požadavků autoservisů. Díky tomu je chladivo HFO 1234yf v zásobníku klimatizace chráněno proti znehodnocení při „nasátí“ jiného plynu (nebo i kontaminovaného). Toto zařízení doporučují pro svoje autorizované servisy výrobci vozidel HYUNDAI, KIA, VW, AUDI, ŠKODA, SEAT, SUBARU, OPEL, FORD, LANDROVER, JAGUAR, RENAULT, TOYOTA, MITSUBISCHI, BMW.

Druhým typem, který by měl do budoucna určitě najít své místo v autoservisech, je model FAST 202YF. Jeho specifikem je nejen zabudovaný speciální program pro klimatizace hybridních automobilů, ale také výhodná cena v porovnání s konkurenčními přístroji, které nabízejí tuto možnost.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Stahlgruber> STAHLGRUBER CZ s. r. o.

ASC 661 (Bosch) Obr 14

Kategorie plniček klimatizací s chladivem HFO 1234yf je zatím v počátcích a její vzestup se dá předpokládat až v následujících několika letech. Z toho důvodu zatím nabízíme pouze jeden model, který obsahuje vše potřebné a není nutné nic dalšího dokupovat.

Vzhledem k tomu, že na trhu je zatím malé množství typů vozidel s tímto typem chladiva, není zájem ze stran zákazníků velký.

Do budoucna očekáváme rostoucí poptávku po tomto typu zařízení a jsme připraveni nabídku v této kategorii rozšířit.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Valeo> VALEO

ClimFill® Pro HFO (Brain Bee S.p.A.) Obr 15

Nejvíce se prodává plnička CF PRO (pro chladivo R134a), kterou lze přestavět na HFO 1234yf, případně méně výkonné zařízení CF EASY. Výhodou zařízení CF PRO jsou patentované VT rychlospojky ClimFill lock (Eco-lock), které zcela oddělí stanici od vozidla, čímž se zabrání vypuštění chladiva do atmosféry, a naopak také chrání stanici před vniknutím vzduchu do hadic, čímž se eliminuje kontaminace chladiva v zásobníku.

Doplňujícím vybavením, které by si měl zákazník současně dokoupit, je proplachovací sada nebo sada pro test dusíkem.

Podle našeho názoru není vhodné používání kombinovaných stanic (pro obě chladiva zároveň), to s ohledem na obtížnější kalibraci stanice nebo fakt, že pokud se objeví závada na stanici, je stanice vyřazena z provozu na obě chladiva Spíše se přikláníme k samostatným stanicím pro R134a a HFO 1234yf, což také doporučujeme svým zákazníkům.

<Dále prosím nějak oddělit nebo podbarvit>

 

<logo Würth> Würth, spol. s r. o.

WAC 2000/A (WOW!) Obr 16

Přístroj určený pro práci s novým typem chladiva HFO 1234yf je určitě stěžejním modelem, který nabízíme pro autoservisy. Konstrukce přístroje totiž dovoluje použití jen jednoho typu chladiva, což je jeho nespornou výhodou. Tento model disponuje integrovaným analyzátorem, který zabraňuje kontaminacím nevhodně použitými chladivy, jež se ve vozidlech již objevují, a to díky neodborným zásahům některých servisů. Další předností je například i vícestupňová diagnostika při doplňování chladiva, která zabraňuje možným únikům v systému klimatizace vozidla, a to už od netěsnosti 1,7 g/rok. Toto zařízení by určitě nemělo chybět v žádném autoservisu, který to s opravami nových systémů klimatizací vozidel myslí seriózně.

 

<tohle je kratičký perex – sem prosim excel tabulku (do prvniho radku prosim logo nad kazdou firmu>

Textovou část doplňujeme pro lepší přehlednost tabulkou, v níž naleznete nejpodstatnější údaje.

 

<Popisky obr.:>

Obr 1:

Brain Bee MULTIGAS 8500 PLUS.

Obr 2:

WAECO ASC 5000 RPA.

Obr 3:

Wigam CENTOCINQAUNTA 150.

Obr 4:

STARLINE TOUCH 1234yf.

Obr 5:

TEXA KONFORT 780R BI-GAS RID.

Obr 6:

Hella Gutmann Solutions Husky 3500.

Obr 7:

WAECO ASC 5000 RPA.

Obr 8:

AVL DITEST ADS 130.

Obr 9:

SPIN CLEVER I34.

Obr 10:

Robinair AC 1234-8.

Obr 11:

ECOTECHNICS ECK 4000.

Obr 12:

Bosch ASC 661.

Obr 13:

Robinair AC 1234-8.

Obr 14:

Bosch ASC 661.

Obr 15:

Brain Bee ClimFill® Pro HFO.

Obr 16:

WOW! WAC 2000/A.