22 let na trhu autoopravárenství

Praskání DPF filtrů není náhoda

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 12/2018.

 

PRO ZLOM: záhlaví

zelená

Technologie

Emisní systémy

 

Text: Jiří Přikryl

Foto: Archiv společnosti DPF-CAT SYSTEMS

Prosim urob to na 3 str / pokud bude potřeba, dej tam ½ D (pokud ne, ta polovina pujde do novinek). Pouze obr 1 ma popisku, jinak jsou ilustracni bez popisky.

 

 

Praskání DPF filtrů není náhoda

Jistě se ve své praxi často setkáváte s prasklými filtry pevných částic. Dříve nebyl problém „s dobře prasklým“ DPF filtrem jezdit roky. Od 1.10. to již kvůli paušálnímu zavedení maximální kouřivosti 0,25 není možné. Jiří Přikryl ze společnosti DPF-CAT SYSTEMS vám přiblíží mechanismus praskání filtrů a upozorní na související rizika.

 

Že po našich silnicích jezdí řádově desetitisíce a možná i nižší statisíce vozidel s prasklým DPF filtrem, není přehnané tvrzení. Podstatné ale je, že DPF filtr sám od sebe nikdy nepraskne. Prasknutí si způsobí majitel sám ignorací kontrolky informující o jeho zaplnění nebo mu jej bohužel často způsobíte v servisu i vy nevhodnými metodami čištění nebo opakovaným trápením při servisních regeneracích.

 

<M>Jak vlastně poznat prasklý filtr

Můžete na to jít sofistikovaně, ale nejúčinnější metoda je ta nejsnazší, jaká by vás mohla napadnout. Ono pověstné vytření výfuku bílým kapesníkem opravdu zaručeně funguje. Fungující DPF filtr nemůže propouštět žádné pevné částice – saze – tedy laicky řečeno černý prach. Respektive jejich velikost je menší než 0,1 mikrometru, tedy jistá propustnost existuje, ale jde o neviditelné částice. V praxi to zkrátka znamená, že výstupní trubky za filtrem musí být čisté. A je jedno, kolik má DPF „najeto“. Buď funguje, nebo je prasklý. Nic mezi tím.

Půjdeme-li ale do detailu, tak skutečně lehké propouštění může být po letech provozu způsobeno průsakem okolo jádra filtru přes již trochu opotřebované těsnění, které má izolační a tlumicí funkci. Opravdu lehký průsak projevující se jen trochu špinavým kapesníkem nemá na provoz DPF a průběh regenerací vliv, ale při měření kouřivosti by již mohl vzniknout problém.

<M>Kouřivost se 100% funkčním DPF

Kouřivost se 100% funkčním DPF nikdy nepřesahuje 0,05. Nově stanovený plošný limit pro vozidla s DPF ve výši 0,25 je tedy stále benevolentní a celkem rozumně umožňuje projít vozidlům s opravdu lehkým průsakem (např. skrze těsnění kolem filtru), jak bylo popsáno výše. Efekt na životní prostředí je relativně malý (technicky správně by byla zmiňovaná kouřivost do 0,05), ale zároveň to již znemožňuje procházet vozidlům se skutečně prasklými kanálky v DPF filtru. Tato vozidla pak běžně vykazují kouřivost kolem 0,5 a hromadně doposud na měření emisí v pohodě procházela. Takto „dobře prasklý“ DPF byl pro majitele svým chováním příjemný. Stále generoval potřebný protitlak, řídicí jednotka byla spokojená, regenerace pravidelně probíhaly a nikdo nepozoroval žádný problém, dokud se někdo nezačal zajímat o černou koncovku. Nyní dostaly věci rozumný řád, a je tedy čas se začít zabývat tím, proč majitelům DPF filtry vlastně praskají a jak tomu předejít.

 

<M>Co způsobuje prasknutí DPF filtru

  1. Aplikace chemických přípravků všech značek

Aplikace chemických přípravků: Jednou pro vždy – ne. Tedy ne, pokud vám nevadí, že zákazníkovi filtr „odpálíte“. Aplikace „chemie“ funguje (zatím nemluvíme o externím čištění ve stroji), ale jen do té míry, že rozvolní saze a popel ve filtru a část se dostane z filtru pryč. Jenže vzniklá kaše zaručeně zabetonuje póry v kanálcích. Výsledek na sebe nenechá dlouho čekat. Takto ucpané kanálky po úplném zaplnění v důsledku přetlaku na svém konci prasknou.

Vtipné na tom je, že aplikace chemie umožní dočasně problém s DPF majiteli skutečně vyřešit, ale jen za výše popsanou cenu. Servis je chvíli za hrdinu, ale přitom má na triku škodu za desítky tisíc. V praxi se s tím setkáváme často.

 

  1. Čištění přímo ve voze za pomoci externích přístrojů / nucené servisní regenerace

Na trhu je více přístrojů, které garantují vyčištění DPF filtru bez jeho demontáže. To ale funguje pouze pro vyčištění/spálení sazí, a nikoliv popela. Takže je to taková poloviční práce, a někdy to není k ničemu. Princip je stejný jako u klasické nucené servisní regenerace: Pokusit se v přecpaném filtru spálit nahromaděné saze pomocí vstřikovaného uhlovodíku.

Je třeba si uvědomit, že to, že se vozidlo vůbec dostalo do tohoto kritického stavu, je pro DPF samo o sobě riskantní. Dalším trápením během takového typu čištění, ale i při klasické nucené servisní regeneraci, je fakt, že je DPF vystaven extrémnímu tepelnému a tlakovému namáhání.

Výsledek je pak ve významném procentu pokusů stejný jako u výše popsaného amatérského způsobu čištění chemií. To se týká jak externího čištění, tak i klasických nucených regenerací přes diagnostiku. Co na tom, že jste takové akce prováděli odborně nejlepšími přístroji / diagnostikou. Zákazníkovi jinak stále funkční originální DPF filtr již nikdo nevrátí a je odsouzen pořídit si nový z aftermarketu nebo originální, pokud druhovýroba neexistuje. Pro rozpočet některých rodin (v kombinaci se „špatným“ modelem vozidla) může být taková situace likvidační. A přitom zcela zbytečně. Stačilo filtr demontovat a nechat jej vyčistit odborně u specializované firmy.

Ačkoliv i zde je potřeba mít se na pozoru, především před čistě mokrými cestami se špatným dosušením (pozn. redakce – viz článek v AE 12/2017, kde jsme jednotlivé metody čištění porovnávali). Je třeba si uvědomit, že externímu čištění se zákazník dříve či později stejně nevyhne, protože dále nespalitelný popel prostě z filtru jinak než protisměrným čištěním nedostanete. Servisní regenerace nebo externí čištění u namontovaných DPF dává smysl pouze u vozidel s nízkou kilometráží (do cca 120 000 km), kde se filtr ucpal sazemi kvůli selhání aktivních regenerací, což má příčinu někde v akčních členech (snímačích, EGR, žhavičích atd.)

 

  1. Ignorace zaplnění filtru řidičem

Toto je asi nejčastější příčina prasknutí DPF filtru a počet takových vozidel bude přibývat, jak se stále více dostávají do rukou privátním uživatelům.

Scénář je klasický: Vozidlo má najeto kolem 200 000 kilometrů nebo více, filtr funguje, jak má, ale je již z velké části zaplněn popelem a na saze vznikající provozem již není mnoho místa. Jednoho dne se rozsvítí kontrolka signalizující zaplnění DPF filtru, ale řidič ji ignoruje tak dlouho, až to kvůli přetlaku ve filtru některé kanálky nevydrží a prasknou. Dříve by měl nastoupit nouzový režim, který by měl majitele do servisu nahnat, ale praxe a rozhovor s řidiči ukazuje, že tento scénář se neděje vždy. Jinou variací tohoto příběhu je kompletní předčasné zaplnění sazemi kvůli selhání některého z čidel nebo že majitel nedal vozidlu prostor regeneraci spustit / doběhnout z důvodu krátkých jízd. Výsledek je ale stejný. Přetlak ve filtru, kolaps kanálků, propouštění sazí a černá koncovka výfuku.

 

<M>Rady na závěr

Své zákazníky s vozidly s DPF poučte o tom, že jakmile se rozsvítí kontrolka, musí okamžitě k vám. Odkládání rozhodnutí je může stát i desítky tisíc, pokud mají smůlu na konkrétní model. U dealera ani v bazaru jim tyto rady nikdo nedal…

Pokud už máte auto v servisu, opravdu zvažte, zda se pouštět do nucené regenerace, má-li již vozidlo najeto kolem 200 000 km. Riziko prasknutí není malé a popela se stejně nezbavíte. Profesionálnímu čištění vymontovaného DPF nebo jeho výměné za nový DPF se stejně nevyhnete. Nemá cenu riskovat poškození filtru, zvláště pokud druhovýroba u daného modelu neexistuje.

Stejně tak zvažte investice do přístrojů na externí čištění, které řeší problém jen v menší části případů a jen částečně a dočasně. Rychlejší, spolehlivější a efektivnější je nechat filtr profesionálně vyčistit u firem, které filtr neřežou a nesvařují a v případě mokrých cest čištění jej následně precizně vysušují, nejlépe v peci. Metody čištění DPF byly popsány v AutoEXPERTU 12/2017.

 

 

Při zpracování bylo použito materiálů společnosti DPF-CAT SYSTEMS. Doporučujeme navštívit webové stránky společnosti: https://dpf-cat.cz. Dozvíte se zde důležité informace stejně jako technická i zdravotní rizika vyplývající z provozování vozidel s nefunkčními DPF filtry.

 

PRO ZLOM: popisky OBR:

 

Obr. 1:

Filtr vlevo na VW Passat má najetou kolem 200 000 km a došlo ke zborcení několika kanálků a propouštění sazí. Filtr vpravo má i po 300 000 km výstupní trubku zcela čistou.

Obr. 2:

Typický příklad prasknutí jádra DPF zborcením několika kanálků.

 

 

PRO ZLOM: hlasky do textu:

Hl 1

Své zákazníky s vozidly s DPF poučte o tom, že jakmile se rozsvítí kontrolka, musí okamžitě k vám. Odkládání rozhodnutí je může stát i desítky tisíc, pokud mají smůlu na konkrétní model. U dealera ani v bazaru jim tyto rady nikdo nedal…

 

Hl 2

Aplikace chemických přípravků: Jednou pro vždy – ne. Tedy ne, pokud vám nevadí, že zákazníkovi filtr „odpálíte“. Aplikace „chemie“ funguje (zatím nemluvíme o externím čištění ve stroji), ale jen do té míry, že rozvolní saze a popel ve filtru a část se dostane z filtru pryč. Jenže vzniklá kaše zaručeně zabetonuje póry v kanálcích. Výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.