22 let na trhu autoopravárenství

Opravovali jsme na Dakaru 2016

48Pokračování článku najdete v 3. vydání časopisu AutoEXPERT 2016.

Opravovali jsme na Dakaru 2016 – 2

V minulém vydání jsme vám přinesli první část pohledu do zákulisí Bonver Dakar Projectu – dakarského týmu, za který jel (a dojel) i hendikepovaný andorrský závodník Albert Llovera. V dnešním dílu vám přiblížíme závodní techniku a také práci mechaniků.

PRO ZLOM: Blok 1

Technika vozidel

Bonver Dakar Project vypravil na letošní Dakar tři závodní speciály Tatra. Koncepčně jde o kapotové vozy typu Jamal. Speciály jsou postaveny podle platných technických předpisů vydaných pořadatelskou organizací A.S.O. Jejich základem je tatrovácká koncepce podvozku, tvořená centrální nosnou rourou spojenou s tuhým páteřovým rámem a nezávislými výkyvnými polonápravami. Jsou vybaveny výkonným třináctilitrovým motorem, manuální šestnáctistupňovou převodovkou a přídavnou převodovkou, tzv. sestupem.

Základní parametry:

Motor

Typ Renault DXi 13
Počet válců: 6
Vrtání/zdvih: 136/155 mm
Zdvihový objem: 12 900 ccm
Max. výkon: 920 koní při otáčkách 2 500 min-1
Max. točivý moment: 4 500 Nm při otáčkách 1 200 min-1

Spojka

Typ Sachs MFZ 1×430, jednolamelová, keramická

Převodovka

Typ ZF, manuální
Počet stupňů vpřed: 16
Počet stupňů vzad: 2

Přídavná převodovka

Typ Tatra 1.30, sestupná, jednostupňová

Tým má dále k dispozici dva asistenční vozy Tatra Phoenix v provedení 8 x 8 a 6 x 6, vozidlo Tatra 815 v provedení 6 x 6 a pojízdnou dílnu Ford Transit. Tyto asistenční vozy zajišťují týmu kompletní zázemí v podobě mobilní servisní dílny, skladu náhradních dílů a prostoru pro osobní hygienu a spaní.

 

Obr. 1 a 2:

Koncepčně jsou vozy postavené jako kapotové typu Tatra Jamal.

Obr. 3:

V přední části pod kapotou se nachází mezichladič stlačeného vzduchu a chladiče motorového oleje.

Obr. 4:

Nástavba je tvořena lehkou trubkovou konstrukcí s výklopnými bočnicemi. Vše je tedy velmi dobře přístupné.

Obr. 5:

Pohled zezadu – v této chvíli jsou vyjmuta obě rezervní kola a vy můžete vidět chladičovou stěnu vodních chladičů se šesti ventilátory.

Obr. 6:

Motor nese označení MKR, protože pochází z dílny úpravce Maria Kresse a jeho společnosti MKR Technology. V základu je to třináctilitrový šestiválec Renault DXi 13.

Obr. 7:

Palubní deska mechanika. Na displeji sleduje důležité parametry motoru, „budíky“ vedle mu dávají informaci o tlaku v pneumatikách a ve vacích pérování. Vypínače pak slouží k ovládání ventilátorů, tlaku v pneumatikách, uzávěrek mezinápravového i nápravových diferenciálů, stěračů a klaksonu.

Obr. 8 a 9:

Třínápravová Tatra Phoenix slouží jako dílna a částečně sklad náhradních dílů. V její zadní části pak je kabina se čtyřmi lůžky.

Obr. 10:

Tatra 815 slouží jako sklad náhradních dílů a pneumatik. Jsou v ní rovněž umístěny regály s bednami pro osobní věci mechaniků.

 

 

PRO ZLOM: Blok 2

Práce mechaniků

Bonver Dakar Project se během krátké doby svého působení dokázal svou organizací vypracovat mezi špičkové světové týmy a všichni jeho členové jsou lidé na svých místech. Protože jde o konkrétní lidi, jejichž práce je naprosto klíčová pro úspěch týmu, ale jejichž jména a tváře zpravidla málokdo zná, v tomto a následujícím vydání vám je představíme.

Práce mechaniků je organizována tak, že každý závodní vůz mají v bivaku na starosti dva mechanici. Nad rámec toho pro všechny působí jeden specialista elektrikář a karosář. Řidiči doprovodných vozidel jsou pak opět všem k dispozici, protože jde o velmi zkušené dakarské mechaniky.

 

Obr. 11:

Milan Holáň (vlevo) je technický ředitel týmu a také autor koncepce kapotových závodních speciálů. Zároveň působí jako mechanik v posádce Tomáše Vrátného (na fotce vpravo).

Obr. 12:

Petr Vodák řídí doprovodnou Tatru Phoenix 6 x 6, zároveň však působí jako technický supervizor. Okolo dakarského závodění se pohybuje už téměř dvacet let a je obrovskou studnicí znalostí a zkušeností a pro všechny velikou jistotou.

Obr. 13:

Tomáš Fajman je dalším ze zkušených dakarských harcovníků. Stejně jako Petr Vodák prošel týmy Tomáše Tomečka a Andrého Azeveda. Tomáš řídí doprovodnou Tatru 815 6 x 6 a kromě jiného má na starosti, aby mechanici měli při své práci vše potřebné – od náhradních dílů po nářadí – po ruce.

Obr. 14:

Třetím řidičem doprovodného vozu – Tatry Phoenix 8 x 8 – je Martin Nétek. Jeho doprovodná tatra slouží jako zázemí posádkám (a podle toho se jí říká bydlík) a on kromě péče o její vnitřní čistotu má na starosti i kompletní čištění kabin závodních vozů a lahví na pití. Jen tento úkol znamená denně vyčistit 18 třílitrových plastových lahví.

Obr. 15:

Jirka Zbořil je specialista elektrikář. Špičkový odborník, za kterého hovoří jeho práce. Stačí slyšet „To dělal nebo kontroloval Jirka“, a vy víte, že se na výsledek můžete spolehnout.

Obr. 16:

Michal Škárka je neuvěřitelně zručný karosář a stejnou měrou i skromný člověk. Na obdivná slova například o tom, že vnitřní trubkový ochranný rám kabiny je doslova umělecké dílo, reaguje rozpačitě slovy: „Ááále, to nic není, to není tak těžké…“

Obr. 17:

Do třetice specialista, tentokrát motorář. Kuba Hřava je zaměstnanec týmu MKR Technology a na Dakaru pečuje o motory. Je opět jedním z těch, kteří do týmu vnášejí klid a kteří dobře vědí, co dělají.

Příště vám představíme mechanik