25 let na trhu autoopravárenství

Nové trendy v pneuservisu

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 3/2020

 

NA AKTUÁLNÍ TÉMA

PNEUSERVIS

 

TEXT: Václav Šenolt

FOTO: archiv Rema Tip Top Inco – CZ

 

Nové trendy v pneuservisu

 

Přicházející jarní období znamená také zvýšený tlak na práci v pneuservisech. Co nového tento segment přináší popisuje náš stálý spolupracovník Václav Šenolt ze společnosti Rema Tip Top Inco – CZ.

 

 

Brzy začne letošní pneuservisní sezona, a proto se podíváme na několik novinek, které se v poslední době objevily. Začněme oblastí TPMS (RDKS) – monitorování tlaku v pneumatikách. I když někteří výrobci vozidel přešli z přímého měření tlaku v pneumatikách (snímače tlaku v kolech) na nepřímé (vyhodnocení ze snímačů ABS), můžeme zaznamenat i opačný postup, přesto se poměr použití obou systémů příliš nezměnil. Tomu odpovídá i úsilí firem vyrábějících snímače tlaku v pneumatikách.

 

<M> Inovace v oblasti TPMS

Na trhu se objevují stále sofistikovanější a levnější univerzální snímače TPMS. Například společnost Alligator dodává nový typ snímače Sens.it ONE (obr. 1), který lze programovat jak pro USA, tak pro EU TPMS. To přináší úsporu nákladů na skladové zásoby. Konstrukčně je zmodernizovaný i kovový ventil, který má speciální matici (obr. 2). Pomocí ní se nejprve utáhne šroubek pro fixaci úhlu snímače a posléze i celý ventil do disku. Tím se zjednodušila a zrychlila montáž kovového ventilku a snímače Sens.it. Druhou novinkou je univerzální snímač od společnosti Hamaton typ EU-Pro Hybrid 3.5 (obr. 3). Je zajímavý tím, že má kromě předprogramovaných vozidel (rychlejší proces programování typu vozidla) i možnost naprogramování nových automobilů pomocí diagnostiky TPMS. A navíc se dokáže na některá vozidla (např. BMW řady X, M5 nebo Mercedes a Rolls Royce) sám naprogramovat a chovat se jako OE snímač. To znamená, že se do kola jen namontuje bez dalšího programování.

 

Společnost Hamaton ve spolupráci se společností Ateq dodává i zajímavá diagnostická zařízení k načítání, programování a klonování univerzálních snímačů TPMS. Novinkou je přístroj H47 (obr. 4), který dokáže načítat veškeré OE snímače, programovat a klonovat snímače typu EU Pro, T Pro, příp. U Pro, zapisovat ID adresy snímačů do ŘJ vozidel pomocí dodávaného kabelu EOBD atd. Příjemné je i to, že výrobce poskytuje po dobu pěti let licenci na aktualizaci dat zdarma.

 

<M> Znova a znova   

Ve druhé části článku se budu věnovat několika drobnostem, které jsou mnohdy opomíjeny, a které je proto třeba neustále opakovat.

 

Přezouvání RunFlat pneumatik

Stále se setkáváme se servisy, které přezouvají nízkoprofilové nebo RunFlat pneumatiky sice na kvalitních strojích, ale za naprosto nevhodných podmínek a za použití špatné montážní pasty. Abych to vysvětlil: čím je pneumatika tvrdší, tím víc by se měla její teplota před montáží blížit teplotě pokojové. Promrzlou pneumatiku poškodíte dřív, než se nadějete. Zvláště pak, když použijete špatnou montážní pastu. Na trhu je k dispozici řada různých montážních vosků (obr. 5), past (obr. 6), gelů a tekutin (obr. 7). Zjistěte si, která je vhodná pro „vaše“ pneumatiky, a nevybírejte jen ten nejlevnější produkt. Při použití montážní pasty s krátkou dobou zasychání může dojít k nedokonalému dosednutí patky do disku a následnému špatnému vyvážení kola. Při použití montážní pasty s extra dlouhou dobou zasychání může naopak dojít při razantnějším rozjezdu vozidla k protočení disku v pneumatice a k poškození patky.

 

Kvalita středicích přípravků

Kvalita vyvážení je závislá na přesnosti vystředění disku (obr. 8 a obr. 9). Je třeba používat nepoškozené a kvalitní středicí přípravky a kontrolovat jejich stav a vůle (obr. 10). Poškozené nebo ty s velkou vůlí je nutné vyřadit. Je třeba také kontrolovat čistotu disku a dosedacích ploch jak na vyvažovacím stroji, tak na náboji vozidla. Jen tak docílíte, že vyvážené kolo na stroji bude vyvážené i za jízdy na vozidle.

 

Softwarová novinka OPB

Co se týká strojního vybavení, nezaznamenal jsem v roce 2019 v oblasti strojů pro přezouvání a vyvažování kol žádnou převratnou novinku. Přesto se zmíním o novém, zajímavém programu, který najdeme u nových vyvažovacích strojů Probalance 7620 a NG (obr. 11). Nově jsou tyto stroje, dodávané společností Rema Tip Top Inco, vybaveny programem OPB (One Plane Balancing) – vyvažování do jednoho bodu, který umožňuje obsluze vyvažovat kola jen v jedné rovině. Nejde o tzv. statické vyvažování na střed kola, ale tento program, který se snaží přepočítat hodnoty nevývažku a úhlu obou rovin na daném kole tak, aby výsledkem bylo jedno závaží v přesně definovaném jednom místě uvnitř disku (obr.12). V případě, že by výsledek výpočtu byl mimo danou toleranci nevyváženosti, program navrhne standardní vyvážení se dvěma závažími. Jestliže je výsledek v toleranci a kolo lze vyvážit pouze v jedné rovině, potom obsluha stroje kolo natočí do daného úhlu a umístí jediné závaží na bod uvnitř disku, který ukazuje laser. Tím je kolo dostatečně přesně vyváženo použitím jen jednoho závaží. Doba vyvážení se tak zkrátí na polovinu oproti běžné aplikaci dvou závaží do dvou rovin.

 

Balíček ADAS SENSOR SYSTEMS

S nárůstem vozidel s technologiemi autonomního řízení vzniká i požadavek na seřizování systémů používaných v těchto vozidlech. Např. společnost Butler dodává balíček ADAS SENSOR SYSTEMS, který umožňuje kalibraci ADAS pomocí panelů a softwarů pro vozidla různých značek s CCD i 3D geometriemi Butler (obr.13).

 

PROADAS RS-TOOL

Další řešení nabízí společnost Mondolfo Ferro s technologií PROADAS RS-TOOL, která je určena pro ty zákazníky, kteří nemají geometrii. Souprava obsahuje základní rám PRODAS SCE1000, geometrii SCE1000, držáky hlav 10–26“, panel radar, 10“ tablet a roční licenci programu Proadas. Neexistuje bohužel jednotný model pro kalibraci kamer a senzorů, což vede k tomu, že co značka, to jiný panel (obr.14) a software. Náklady na pořízení kompletní výbavy pro pokrytí celého spektra značek nejsou zanedbatelné, nicméně nákup této technologie bude pro řadu servisů nutností, neboť kalibrace autonomních systémů je nutná po každé změně geometrie podvozku, výměně radaru, kamery nebo předního skla.

 

<M> Na závěr…

Nová vozidla jsou čím dál složitější. Bohužel za tím nestojí jen technický pokrok, ale hlavně evropská legislativa. Držme si pěsti, abychom všichni, kteří žijeme z automobilového průmyslu, nová, rádoby ekologická nařízení ustáli a abychom se dočkali aut, která bude radost nejen řídit, ale i opravovat.

 

<hlaska do textu kamkolif>

„Kvalita vyvážení kol závisí hlavně na kvalitě montáže pneumatiky na ráfek a přesnosti vystředění kola na vyvažovacím stroji i náboji kola!“

 

<popisky obr:>

Obr 1: Nový typ TPMS snímače Sens.it ONE lze programovat pro USA i EU normu.

Obr 2: Kovový ventil má speciální matici, pomocí níž se utáhne šroubek pro fixaci úhlu i polohy snímače v disku.

Obr 3: Univerzální snímač TPMS typ EU-Pro Hybrid 3.5 se u některých vozidel sám naprogramuje a chová se tak jako OE snímač.

Obr 4: Novinka – přístroj H47 – umí načítat veškeré OE snímače, programovat a klonovat typy EU Pro, T Pro, příp. U Pro a zapisovat ID adresy snímačů do ŘJ vozidel.

Obr 5: Někdy je vhodné využít speciální montážní vosk.

Obr 6: Příklad z nepřeberného množství montážních past.

Obr 7: Zajímavé může být i použití montážní tekutiny.

Obr 8: Velmi dobrého vystředění kola na vyvažovačce docílíte třeba použitím upínacího přípravku Duo Expert.

Obr 9: Upnutí urychlí například univerzální a rychle nastavitelný přípravek Quick Hub.

Obr 10: Je třeba také kontrolovat čistotu disku a dosedacích ploch na vyvažovacím stroji i na náboji vozidla.

Obr 11: Vyvažovací stroje Probalance NG jsou nově vybaveny programem OPB.

Obr 12: Program OPB (One Plane Balancing) – vyvažování do jednoho bodu, přepočítá hodnoty nevývažku a úhlu na jedno závaží do jednoho bodu uvnitř disku.

Obr 13: Doplněk ADAS SENSOR SYSTEMS umožňuje kalibraci ADAS pro vozidla různých značek s CCD i 3D geometriemi Butler.

Obr 14: Část sortimentu panelů pro kalibrace ADAS.