22 let na trhu autoopravárenství

Měřili jsme s…Launch X-431 Pro4 (1)

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 1+2/2019

 

Diagnostické přístroje

Recenze

 

Text: Aleš Janderka

Foto: autor

 

Měřili jsme s…

Sériová diagnostika

 

<toto prosim v uvodu clanku do ramecku nebo zvýraznit. Radky budou ale pribyvat v souvislosti s poctem recenzi, v záveru jich bude asi 14>

Otiskli jsme…

Actia Multi-Diag Access 2BT (AE 9, 10/2018)

Bosch KTS 960 (AE 11, 12/2018)

<konec ramecku>

 

Launch X-431 Pro4 (1. část)

 

Vážení čtenáři, v rámci další řady recenzí zařízení pro automobilovou diagnostiku uvádíme hodnocení přístrojů pro sériovou komunikaci. Výrobci (dovozci) jednotlivých zařízení jsou řazeni náhodně.

<konec perexu>

 

Tester Launch X-431 Pro jsme v tomto seriálu testovali už v roce 2016, a proto se kromě zhodnocení jeho schopností podíváme i na to, co nabízí model pro rok 2018 nového oproti starší verzi. Základní vlastnosti systému zůstávají stejné – podpora všech světových značek osobních vozidel s množstvím diagnostických funkcí, kompaktní provedení a jednoduchá obsluha s připojením Bluetooth a podporou wifi.

 

<M> Vlastnosti přístroje

Podporovanými jazyky zůstává angličtina, němčina a další světové jazyky, češtinu lze nastavit pro menu a dále je k dispozici ve formě online překladače po připojení k internetu.

 

Tablet s operačním systémem Android 7.1, 10,1″ dotykovým displejem, čtyřjádrovým procesorem 1,4 GHz, operační pamětí 2 GB a s vnitřní pamětí 16 GB rozšířitelnou o 32 GB pomocí SD karty zůstává bez větších změn. Baterie 7 000 mAh nemá problémy s výdrží.  Pochopitelně je v tabletu i přední kamera 2 Mpx a zadní kamera 5 Mpx.

 

Komunikační rozhraní je s tabletem propojeno přes Bluetooth nebo alternativně prostřednictvím USB. Jako příslušenství k rozhraní je i prodlužovací kabel, ten bych si ale dovolil zkritizovat. Je dost krátký, takže u vozidel, která jsem měřil, nedosáhl nikam, kde by se dalo rozhraní uložit. Navíc je neúměrně široký a špatně ohebný, takže když už najdete přihrádku, do které rozhraní umístíte, za chvilku z ní vypadne. Nad přístrojovou desku nedosáhne kabel vůbec.

 

Tablet je před poškozením při práci na dílně chráněn pryžovým pouzdrem. V kufříku byla i sada konektorů pro starší vozidla, ale dnes už se nenajde moc příležitostí, jak ji využít.

Pojďme se podívat na nabídku diagnostického softwaru, a hlavně na to, co nového v něm přibylo oproti předchozí verzi.

 

<M> Ovládání přístroje

Po zapnutí přístroje se automaticky spustí úvodní obrazovka diagnostického programu s dlaždicemi otevírajícími vstup do jednotlivých hlavních sekcí (obr. 1). Nejdůležitější pro vstup do diagnostiky jsou tři větší v horní řadě – Inteligentní diagnostika, Diagnostika na místě (nešikovný překlad pro ruční výběr vozu) a Reset. Ostatní dlaždice slouží k nastavení programu, k prohlížení a práci s uloženými daty z měření a také pro vstup od on-line nápovědy portálu FCD.eu nebo pro spuštění databázové aplikace on-line Workshopdata. Databázové a informační funkce jsou samozřejmě příplatkové a zákazník si jejich rozsah, a tedy pochopitelně i výslednou cenu testeru nastaví individuálně. To se týká i dalších aktualizací jednotlivých produktů. Aktualizace hlavního diagnostického programu jsou zdarma první rok po pořízení.

 

<M> Diagnostika pomocí manuálního výběru vozidla

Prohlídku funkcí diagnostiky Launch začínám touto asi nejvíce používanou cestou. Kliknutím na ikonu Locale Diagnose otevřete soubor dlaždic s názvy jednotlivých značek, pro rychlejší orientaci si můžete pomocí nabídky v horním řádku filtrovat výrobce podle jednotlivých kontinentů. Samozřejmě je zde možnost pokračovat ve výběru tak, že zadáte VIN, a to ručně nebo QR kódem kamerou tabletu.

 

Výběrem značky se otevře další okno, ve kterém vás čeká detailnější výběr konkrétního vozidla, roku výroby a elektronického systému nebo obrazovka informující o jednotném softwaru pro celý koncern (třeba u VW), ve které stačí jen odkliknout tlačítko Potvrdit. Jakmile jste s výběrem hotovi, vstoupíte do menu dalšího diagnostického postupu (obr. 2). Zde si můžete vybrat, zda chcete spustit automatické skenování všech jednotek auta s načtením jejich pamětí chyb (Quick Test) nebo jen vyhledat, které elektronické systémy jsou ve voze nainstalovány (Systém Scan), případně otevřít menu všech možných dostupných systémů a ručně si požadovaný vybrat (Systém Selection). Najdete zde také Speciální funkce, tedy různé presety a Procedury.

 

Uspořádání vstupního menu diagnostických postupů nemusí mít vždy vzhled takový, jak jsem popsal na příkladu Škody Octavia. U Range Roveru jsou názvy operací nazvány trochu odlišně, ale význam je prakticky stejný (obr. 3). Například automatické skenování s vyhledáváním závad zde spustíte příkazem Health Report.

 

Ve Speciálních funkcích najdete třeba reset servisních intervalů a intervalů výměny oleje, proceduru výměny brzdových destiček či akumulátoru nebo základní nastavení škrticí klapky. Jakmile potvrdíte vybraný úkon, naskočí prováděcí okna s popisem dalšího postupu obsluhy (obr. 4).

 

Nabídka Procedury může ukrývat další menu čtení kanálových informací a speciálních funkcí, vždy záleží na konkrétní značce. U Škody Octavia bylo potřeba nejdříve projít dalším detailnějším výběrem modelu a roku výroby, elektronického systému a kódu motoru. Lze zde provést základní nastavení přímého směru volantu, automatické převodovky, klimatizace, jazyka přístrojové desky a mnoho dalších.

 

Vraťme se ale zpátky do vstupního výběrového menu a spusťme Quick Test. Ihned v průběhu testu vidíte, ve které jednotce je chybový záznam včetně počtu zapsaných chyb, příslušný řádek je totiž červený (obr. 5).

 

Po skončení skenování máte k dispozici kompletní seznam nalezených elektronických systémů. Ty s chybami jsou červené a kliknutím na šipku vedle tlačítka Enter rozbalíte detailnější popis zapsaných závad i s jejich kódem a popřípadě i záznamem o četnosti výskytu, tedy zda jde o závadu sporadickou nebo trvalou. V dolní části obrazovky je nabídka pro uložení výsledku skenování, přeložení do češtiny online překladačem a vymazání všech chyb.

 

Stlačením Enter na řádku některé z řídicích jednotek vstoupíte do menu diagnostických funkcí pro vybranou jednotku, kde jsou k dispozici všechny důležité nástroje – paměť závad a její mazání, informace o řídicí jednotce, čtení parametrů (Read Data Stream), adaptace, základní nastavení, kódování, login pro heslem chráněné zásahy do programu jednotky (Acces Permission), případně ještě Freeze Frame – parametry uložené při vzniku závady nebo Speciální funkce. Rozsah nabídky závisí na konkrétním vybraném vozidle a elektronickém systému.

 

<M> Možnosti systému

Asi vždy očekáváte od diagnostiky co nejpřesnější a nejpodrobnější popis zapsaných závad. V tomto ohledu nabízí tester celkem pestrou paletu možností. Zpravidla zobrazuje chyby na samostatných štítcích s modrým, červeným a zeleným proužkem na levém okraji, většinou vidíte kód, popis a výskyt. U jiných vozů (Range Rover Evoque) jsou chyby v řádcích pod sebou, opět vždycky kód chyby, popis a informace o výskytu. Detailnější informace o závadě získáte kliknutím na řádek. Jsou-li chyby zobrazeny na štítcích, jsou tyto štítky na jedné stránce maximálně čtyři (obr. 6), na každém jsou navíc tlačítka pro práci s chybami. Najdete zde Nápovědu, Související vyhledávání, Databázi a Přehrávání po snímcích, ne všechny funkce jsou vždy k dispozici.

 

Nápověda otevře menší okno s dalšími informacemi, popisem projevů, možnými příčinami a radami pro vyřešení problému, U některých závad jsem našel poměrně rozsáhlou škálu pomocných informací. Zatímco základní popis chyby bývá alespoň u škodovek v češtině, další nápověda už je ve světových jazycích.

 

Tlačítko Database otevře okno pro vyplnění základních údajů pro odeslání závady ke zpracování. Zajímavé je sledovat, co všechno se může objevit v poznámce o výskytu závady.

 

Samozřejmě netřeba vysvětlovat Historic a Current, kromě toho ale také můžete narazit na passive/abiogenesis a active/static, jinde zase Sporadic Fault nebo Intermittent, což má v obou případech podobný význam. Další variantou je Implausible signal (nevěrohodný signál), Voltage supply too low (nízké napájecí napětí) nebo Faulty, což sice popisuje, proč jednotka zapsala závadu, ale zase neříká nic o četnosti výskytu. V některých případech u výskytu nenajdete vůbec nic.

 

Read Data Stream neboli čtení aktuálních parametrů je další důležitá funkce a Launch ji má dobře zpracovnou. Nejdříve si ze seznamu vyberete potřebné parametry a pak stačí jen potvrdit. U koncernových vozů VW si můžete také zvolit, zda chcete parametry číst po kanálech nebo si je vybrat v seznamu (obr. 7). V seznamu je také možnost vybrat vše, ale potom je načítání dat pomalé.

 

Okno se zobrazením živých dat je přehledné, vidíte veličinu i s jednotkou. U každého parametru si jednoduše pomocí ikonky můžeme spustit grafické zobrazení, případě si spustit grafy všech parametrů najednou. Po ruce máte i tlačítko pro samplování k pořízení záznamu. Grafické zobrazení lze nastavit individuálně pro každý parametr, nebo je možné všechna data sledovat v jednom grafu s vysvětlivkami barev. V grafickém zobrazení je na pravé straně obrazovky šipka, která otevře vysouvací okno se zobrazovanými daty (obr. 8), a vy si můžete jejich seznam přímo upravit bez nutnosti návratu do úvodního seznamu. Všechno je přehledné, účelné a pěkně zpracované.

 

Test akčních členů – tuto diagnostickou funkci tester také zvládá v přehledném provedení. Nejdříve se v malém úvodním okně dozvíte vstupní podmínky testu a pak se test spustí po jednotlivých akčních členech (u starších vozidel) nebo s výběrem ze seznamu. V dolní části obrazovky je vždy ovládací tlačítko Start, Stop nebo Next pro ovládání testu. Po spuštění testu se otevře okno s relevantními parametry pro jeho průběh (obr. 9), takže můžete například vidět pohyb škrticí klapky, změnu otáček, změnu množství nasávaného vzduchu apod.

 

Základní nastavení, adaptace, kódování a další speciální funkce nebudu v této části popisu rozvádět, protože je asi jednodušší do těchto úkonů vstupovat přímo z hlavního menu pomocí presetů, kdy nemusíte vkládat čísla kanálů jednotlivých operací. Samozřejmě vždy záleží na konkrétním testovaném vozidle, jeho systému a v neposlední řadě i na zkušenostech diagnostika.

 

Pochopitelně se musíte připravit na to, že ne všechno pracuje vždy stoprocentně tak, jak je to v jednotlivých částech menu nabízeno. Třeba u Škody Octavia jsem v hlavní diagnostické nabídce vyzkoušel funkci Readiness a dostal jsem odpověď, že vůz tuto funkci nemá, ačkoliv jednotka motoru z roku 2012 pochopitelně v protokolu EOBD s přístrojem bez problémů komunikovala.

 

<M> Další nabídky a funkce v hlavním menu

Inteligentní diagnostika – tato funkce je hned na prvním místě hlavního menu a usnadňuje výběr vozidla, protože se pokusí vyčíst VIN a podle něj provede volbu automaticky (obr. 10). Následně vypíše základní informace o vozidle a pak už jen stačí kliknout na ikonu diagnostika a vstoupíte do výběru diagnostického postupu (obr. 11).

 

Pokrytí vozidla – zde si můžete vyhledat informace o tom, zda tester zvládne konkrétní diagnostický úkon na konkrétním autě ještě před tím, než si pozvete zákazníka, aby vás pak nepomluvil, že něco neumíte. Hledání probíhá podobně jako výběr vozu při sériové diagnostice – značka, model, rok výroby, elektronický systém. Zadávání provádíte pomocí rozbalovacích menu v horní části okna.

 

Hned u prvního vozidla jsem byl zaskočen, protože jsem nemohl najít Land Rover. Rychle se to ale vysvětlilo, by schovaný v menu Jaguaru. Bohužel ani pak se mi nedařilo, hledaný Freelander z roku 2002 neměl v menu uveden odpovídající elektronický systém motoru. Ještě jsem to zkoušel pomocí testeru fyzicky přímo na vozidle a skenování opravdu našlo úplně všechny řídicí jednotky ve voze kromě motoru. Dost mě mrzelo, že tester nebyl nakonec schopen s motorem Freelanderu komunikovat ani pomocí protokolu EOBD. Opakovaně jsem zkoušel automatickou detekci všech protokolů, ale bez úspěchu (obr. 12).

 

Diagnostická historie – pod touto ikonou naleznete všechna předchozí realizovaná měření seřazená podle kalendářních měsíců (obr. 13). Jednak si zde můžete prohlédnout protokol z měření, zároveň databáze slouží pro rychlý přístup k diagnostice v případě, že vozidlo měříte opětovně.

 

Resetovat – v této nabídce vyberete ikonu příslušné operace a pak jen postupujete podle instrukcí. Funkce má zjednodušit výběrovou fázi pro případ, kdy jde o jeden konkrétní úkon (obr. 14). Pro provádění servisního zásahu je v některých případech k dispozici Nápověda („i“ v kolečku). Můžete v ní například vyčíst postup pro resetování servisního intervalu pomocí palubního počítače (obr. 15).

 

Údržba, Osobní centrum, Dálková diagnostika, Zpětná vazba diagnostiky – pomocí těchto ikon se dostanete do online databází a nápovědy v rozsahu, ve kterém máte služby předplacené. Třeba právě pomocí první zmíněné ikony Údržba (obr. 16) vstoupíte do portálu HaynessPro WorkshopData™.

 

<M> OBD/EOBD

Diagnostika protokoly OBD/EOBD je samozřejmou součástí každého multiznačkového testeru a ani Launch není výjimkou (obr. 17). Příslušný protokol si tester najde automaticky a následně vypíše výsledek vstupního testu – stav Readiness Code, počet chyb v paměti jednotky, stav kontrolky a VIN karoserie. V menu OBD máte přístup ke všem důležitým módům – čtení Readiness Code a živých dat, Paměť závad, Freeze Frame, kontrolu komponent, testy monitorovaných veličin a informace o vozidle. Funkci jsem testoval na Škodě Octavia a Land Roveru Freelander. Zatímco u škodovky všechno běželo bezvadně, Land Rover se s testerem nespojil, což jsem již výše zmínil.

 

<M> Hodnocení

Diagnostický systém Launch v tabletu je praktický pro všechny, kteří potřebují při práci pohotové mobilní zařízení, navíc díky OS Android program rychle nabíhá a do pár minut od zapnutí už komunikujete s vozidlem. Líbilo se mi přehledné zpracování čtení živých dat a také dobře uspořádané presety speciálních funkcí, základních nastavení, kódování a dalších servisních úkonů.

 

Aby byl tester využit skutečně na sto procent i ohledně nápovědy a databázových informací, musí být připojen k internetu, což může někoho omezovat. Také je potřeba si zvyknout na směs angličtiny a češtiny, mnozí se třeba přepnou na němčinu. Trochu mě mrzelo, že si Launch neporadil u Freelanderu s diagnostikou EOBD. To, že nezvládl motor značkovým protokolem, mě nepřekvapilo, protože si s tím neporadila ani převážná většina konkurenčních systémů, ale funkčnost OBD je nezbytná už kvůli emisím.

 

Pokud zavzpomínám na verzi z roku 2016 a porovnám ji s tímto modelem, nová verze vylepšila kromě vstupní nabídky i řadu ovládacích prvků, změnily se některé ikony, vylepšilo se například zmíněné zobrazení živých dat a mnoho dalšího.

 

Tester Launch je v servisní praxi oblíbený pro své schopnosti ohledně kódování a speciálních funkcí a věřím, že si najde hodně spokojených uživatelů.

 

Pokračování příště.

 

Poděkování patří společnosti LAUNCH Europe GmbH za zapůjčení přístroje Launch X-431 Pro4.

 

Popisky obrázků:

Obr. 1 Úvodní obrazovka diagnostického programu s dlaždicemi hlavních sekcí.

Obr. 2: Menu dalšího diagnostického postupu po předchozím výběru modelu vozidla (koncern VW).

Obr. 3. Ukázky jiného popisu pro další diagnostický postup. Zde pro Range Rover.

Obr. 4. Okno s popisem dalšího postupu obsluhy ve Speciálních funkcích.

Obr. 5. Přehledný chybový záznam včetně počtu zapsaných chyb (příslušný řádek s chybou je červený).

Obr. 6. Zobrazení chyb ve štítcích, které mohou být na jedné stránce maximálně čtyři. Na každém jsou tlačítka pro práci s chybami.

Obr. 7. Funkce čtení aktuálních parametrů, které si vyberete ze seznamu.

Obr. 8. V grafickém zobrazení je na pravé straně obrazovky šipka, která otevře vysouvací okno se zobrazovanými daty.

Obr. 9. Po spuštění testu se otevře okno s relevantními parametry pro jeho průběh.

Obr. 10. Inteligentní diagnostika se pokouší vyčíst VIN.

Obr. 11. Následně stačí kliknout jen na ikonu diagnostika a vstoupíte do výběru diagnostického postupu.

Obr. 12. Automatická detekce komunikačního protokolu.

Obr. 13. Ve funkci Diagnostická historie naleznete předchozí měření seřazená podle měsíců.

Obr. 14. V nabídce Resetovat vyberete ikonu příslušné operace a dále postupujete podle instrukcí.

Obr. 15. Okno nápovědy pro provádění servisního zásahu.

Obr. 16. Pomocí ikonu Údržba vstoupíte do portálu HaynessPro WorkshopData™.

Obr. 17. Nedílnou součástí softwaru je diagnostika prostřednictvím protokolů OBD/EOBD.