25 let na trhu autoopravárenství

Liga úspěšných: Jan Šmucler

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 1+2/2020

Na aktuální téma

Marketing

 

Text: Luboš Švamberg

Foto: Auotocentrum Jan Šmucler a autor

 

Liga úspěšných:

Jan Šmucler

 

Vážení čtenáři, určitě mi dáte za pravdu, že si Česko stále zachovává punc „šikovných českých ručiček“. To potvrzuje i fakt, že se čas od času v médiích objeví medailonek některého z úspěšných Čechů napříč nejrůznějšími obory a činnostmi. Jak takového úspěchu dosáhnout a co je k tomu potřeba? Na to jsme se zajeli do Plzně zeptat jedné z takových osobností v autobranži – Jana Šmuclera, jednatele společnosti Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.

 

Letos uplyne již 80 let od založení firmy – tehdy ještě autodopravy – v Horšovském Týně. Přičinil se o to v roce 1940 dědeček současného majitele. Po jejím vyvlastnění v roce 1948 a vlastně nucené přestávce kvůli nepřejícímu režimu, navázal na tradici Jan Šmucler, který v roce 1993 začal provozovat autodílnu. Je pravda, že takových firem bylo tehdy u nás jako hub po dešti. Velký rozmach si však dokázala udržet pouze hrstka z nich a toto autocentrum patří mezi ně.

 

Historie je určitě důležitá, ale také neměnná. Jak jste vůbec přišel na myšlenku vlastního podnikání a tím i na změnu ve svém profesním životě?

Odmalička jsem s dědou a mezi auty trávil hodně času. Bylo to na vojně, kdy mě napadlo, že tyto zkušenosti zúročím i prakticky, a rozhodl jsem se navázat na dědovu firmu, i když se zaměřením na opravy vozidel. Začínal jsem v podstatě od nuly v garáži. S tím jsem za chvilku nebyl spokojený a chtěl jsem se dále posunout. Na další rozvoj v podobě vysněného prodeje aut jsem ale potřeboval finance, které nikdo v té době samozřejmě u nás neměl. Začal jsem se shánět po úvěru, což byl téměř neřešitelný oříšek. Šlo o 300 000 Kč, což jsem si přesně vypočítal. Moje vytrvalost nakonec přinesla ovoce a já vybudoval svůj první autosalon a v roce 1993 jsem se stal prodejcem chebského dealera značky Seat. Hned první rok se mi podařilo prodat 80 aut, což byl na rozjezd docela dobrý úspěch. Zpočátku jsem si dělal vše sám – od prodejce přes přijímacího technika až po servisního mechanika. To se nedalo zvládnout a rozšířil jsem „tým“ o tři zaměstnance. Nebudete tomu věřit, ale dva z nich jsou u mě dodnes.

 

Zatím jste představil úplné začátky, jak se vám dařilo nebo nedařilo dále podnikat?

Vezmu to velmi stručně. V roce 1995 fungujeme jako autorizovaný prodejce značky Seat. V Plzni otevíráme novou pobočku autoservisu a prodeje vozů Seat. Rok 2006 – zahajujeme provoz v novém autosalonu značky Hyundai v Horšovském Týně a o rok později nové prodejní a servisní místo značky Škoda. Zřizujeme prodejní místo značek Škoda, Seat i Hyundai v Tachově. Dále v roce 2009 podepisujeme smlouvy pro autorizovaný servis a prodej vozů, motocyklů i strojů značky Honda. Na podzim stejného roku otevíráme nové prostory v Plzni v Borské ulici, čímž přišel zatím asi největší milník v naší historii.

 

To je určitě zajímavé, proč to tak vidíte?

Troufnu si tvrdit, že to byla opravdu ta zlomová situace. Ne že bychom začali zatracovat menší města, kde jsme měli úspěšné prodeje i vysoký počet oprav aut, ale přece jen se nám ve větším městě otevřelo víc možností. Proto jsme prodali pobočku v Tachově a rozšířili své portfolio o užitkové vozy značky Volkswagen. Otevřeli jsme zde showroom Škoda a vstoupili do programu Škoda Plus. V souvislosti s tím zase přišel další impulz na spuštění něčeho nového a neobvyklého. Něco, co tady opravdu nebylo.

 

Co si pod tím můžeme představit?

Předně to byly nově koncipované servisní služby – Servis jinak. Auto totiž bereme, jako by to byla „živá“ součást zákazníka, a podle toho se k němu chováme. V podstatě je to jednoduché – když bude „spokojené“ auto, bude spokojený i jeho majitel. Samozřejmě že opravujeme auto dle standardů a pravidel výrobce, což dělají všechny autorizované servisy. To, co je u nás odlišné., je třeba to, že za všech okolností, třeba i jen na krátkou chvilku, striktně používáme ochranné potahy sedaček, volantů. Pokud při opravě technik s něčím manipuluje, třeba s rádiem nebo sedačkami, vše vrátí do původního stavu, a proto nemusí zákazník nic podle sebe znovu nastavovat. To už dělá opravdu málokdo. Po opravě auto vždy vyluxujeme a umyjeme. Těch pro zákazníka téměř neviditelných detailů je podstatně víc, například odvezeme a přiveze zákazníka pro opravené vozidlo, nabídneme kávu a posezení v příjemném prostředí. Umožňujeme zákazníkovi si vůz prohlédnout i „zespoda“ na přímém příjmu a mnohem víc… Jsou to sice drobnosti, ale všechny ve výsledku dělají hodně.

 

Servis vozidel umíte opravdu jinak, v čem se dále odlišujete od běžných zvyklostí?

Další naše vize o cestě trochu jinak se nám splnila v podobě prvního digitální showroomu značky Škoda v Česku. V podstatě to spočívá v tom, že se reálné vozidlo zobrazuje prostřednictvím velkoplošné projekce a pomocí dotykové plochy lze auto detailně konfigurovat. Také lze promítnout třeba funkce různých bezpečnostních systémů, asistentů i komponentů auta, aby je zákazník jednoduše pochopil. S klidem můžu říct, že tento způsob nabídky a prodeje aut zákazníky hodně zajímá.

 

To, co jste vybudoval, chce určitě pořádný kus odvahy. Jak toho vůbec dosáhnout nebo co je k tomu potřeba? Prozradíte svoje know-how? Napadá mě paralela třeba se společností Apple, která také začínala v garáži…

To, co jsem uváděl, naši firmu přece jen odlišuje od ostatních. Nechci, aby to znělo jako klišé, ale moje základní krédo je chovat se slušně, což jsem dělal a dělám vždy a za všech okolností. Nikdy jsem neřešil nic pomocí úplatků ani jsem neměl žádnou finanční aféru. Také je třeba se nebát a zkoušet nové věci. Krásným příkladem je tolik přemílaná krize v letech 2008–2009. Mnoho firem tehdy buď skončilo, nebo ustrnulo a dál se nerozvíjelo. My jsme se nebáli a v tomto období jsme otevřeli již zmíněné zcela nové prostory v Plzni a podepsali smlouvu se značkou Honda.

 

Vždy mám chuť jít dál, nebo bych měl spíš říct máme jít chuť dál, protože jsme rodinná firma, a také chuť se neustále rozvíjet. Možná jsem tak trochu vizionář, i když asi ne v takovém rozsahu, jako byl Steve Jobs, když se zmiňujete o společnosti Apple. Také stavím na detailech (jak už jsem zmiňoval), nad kterými hodně lidí třeba mávne rukou nebo se jimi nechtějí zdržovat a chtějí ušetřit čas.

 

Pokud chcete být úspěšní, je rovněž potřeba něco obětovat, zpravidla to bývá čas. Na druhou stranu nelze na úkor podnikání zanedbávat zejména rodinu, což se pak jednoduše obrátí proti vám. Vždyť bez následovníka nelze vlastní vize dostatečně rozvíjet a v budoucnu je tak dokončit ani dále předávat těžce získané zkušenosti.

 

<Popisky obr.:>

Obr 1: Jan Šmucler s manželkou Martinou před plzeňským autocentrem.

 

Obr 2: Původní stav prostor po navrácení v roce 1993.

 

Obr 3: Autosalon značky Seat po rekonstrukci v roce 1996.

 

Obr 4: První digitální showroom značky Škoda v Česku byl otevřen v Autocentru Jan Šmucler v Plzni.

 

Obr 5: Rozsáhlý autoservis je vybaven nejmodernější technikou. V pravé části snímku je pracoviště pro kalibraci kamer a radarů.