22 let na trhu autoopravárenství

Křišťálovou kouli nebrat – Vrtěti psem

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 11/2018.

 

PRO ZLOM: je to klasika Foerster

 

Obr libovolně sim

 

 

Křišťálovou kouli nebrat

Vrtěti psem

Autor: Josef Förster

Fotografie: archiv

 

Po delší odmlce se na naše stránky vrací se svým novým článkem Josef Förster. Co ho přimělo k dnešnímu příspěvku? Jako vždy aktuální témata. Ostatně posuďte sami.

 

Zdravím vás všechny po dlouhé době. Pokud už čtete, jistě vás zajímá, o čem to dnes bude. O něčem, co bezesporu trápí většinu z vás. Psát jsem sice přestal, ale nepřestal jsem vás navštěvovat, a tak nemohu nevidět, co vás právě teď rmoutí. V rámci úvodu se musím přiznat ještě k jedné věci. Tento článek původně neměl vzniknout. Ne že by se mi nechtělo, ale zamýšlel jsem jej podpořit tvrdými statistickými daty. Požádal jsem tedy známé, odborníky z opravárenského trhu, aby mi vypomohli, ale kde nic, tu nic. Čísla o trhu nikde.

 

Čeho že jsem se to snažil vlastně dopátrat? Průměrné hodinové sazby. Že to musí být snadné? Není! Taková relevantní statistika neexistuje. Nevěřte všem těm falešným prorokům, kteří vás ve vlastním zájmu navštěvují a vyprávějí vám cosi o průměrné hodinové sazbě ve vaší oblasti, v České republice a vůbec. A už vůbec ne se znalostí, jak to vypadá s mechanickou, karosářskou nebo lakýrnickou sazbou. Spíše než o relevantní data jde o populární taktiku, jak dosáhnout obchodní výhody na váš úkor. Úspěšně to kombinované metody pod krycími názvy „Jak získat výhodu bez protiplnění“ a „Vrtěti psem“.

 

<M>Vrtěti psem

Možná si někteří z vás ještě vzpomenou na vynikající film s Robertem De Nirem a Dustinem Hoffmanem. Pro připomenutí, podstatou filmu bylo ukázat, jak funguje manipulace veřejného mínění, zde ve filmu na příkladu neexistujícího válečného konfliktu v Albánii. To vše jen proto, aby se touto událostí překryla skutečná a nepohodlná politická kauza prezidenta. Proč tak zdlouhavě a zdánlivě od věci? Protože skutečný příběh o zaručeně pravdivých průměrných sazbách v našich (vašich) servisech je ze stejného soudku. Takové vrtěti psem po česku. O neexistujících průměrných hodinových sazbách v existující zemi a stejně jako ve zmíněném filmu nejde o nic jiného než odvést pozornost od skutečnosti, která tak zásadním způsobem ovlivňuje český opravárenský trh, a tedy i vaše podnikání.

 

<M>Nevyžádaná rada

Co tedy s tím? Čas od času je více než rozumné propočítat si klíčové nákladové položky. Čas dozrál pro přepočet té nejdůležitější: hodinové sazby. Kdy jste ji, tedy nákladovou hodinovou sazbu, naposled propočítali vy? Že posledních pět let ne? Gratuluji, že jste ještě na trhu. Samozřejmě zde platí několik výjimek. Jedna z nemnoha je, že už pět let účtujete 2 000 Kč na hodinu. To ale dozajista nejste nezávislý opravce na českém trhu. Pakliže jste, jde o pověstnou statistickou chybu. A ta jak známo se nepočítá. Zpátky k tématu. Přepočítejte si nákladovou hodinovou sazbu. Pokud máte více středisek, tak i po střediscích. Jak jistě sami víte, není stejný náklad na mechanickou opravu a na karosářskou opravu, o lakovně ani nemluvě. Tohle by měla být hlavní zpráva pro vás. Nečekejte na nic a počítejte. Setkal jsem se od začátku roku s mnohými z vás, kteří tak udělali a nestačili se divit. Vstupní náklady se podstatně změnily. Podstatně. Ve váš neprospěch.

Přepočítejte si nákladovou hodinovou sazbu. Pokud máte více středisek, tak i po jednotlivých střediscích. Není stejný náklad na mechanickou opravu a na karosářskou opravu, o lakovně ani nemluvě.

 

<M>Závěrem

Pokud už znáte svoji nákladovou hodinu a je stejná nebo nižší než ta, za kterou účtujete svým významným zákazníkům, jste, věřte nebo ne, ve vynikající situaci. Za prvé víte něco, co většina vašich servisních kolegů neví. Můžete tedy směle začít pracovat na narovnání své hodinové sazby. Pokud jste hodili obsah mého článku za hlavu, taky dobře. Vrtěti psem je přece jen film a proč nežít v ekonomické nevědomosti, když to dodnes fungovalo. Rozhodnutí je jen na vás. Jsou to ostatně vaše firmy.