22 let na trhu autoopravárenství

Kontrola množství oleje v kompresorech Visteon ve vozidlech Ford

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 5/2019

PRO ZLOM:

Sim prosim tohle je klasika / Tvuj oblíbený Grmela. Sim k nadpisu logo stahlgruber

 

Zeleá

Technologie

Klimatizační systémy

 

Sim razítko téma měsíce

 

Text: Dan Grmela

Foto: Autor

 

Kontrola množství oleje v kompresorech Visteon ve vozidlech Ford

 

V tomto tematicky zaměřeném vydání samozřejmě nesmí chybět příspěvek našeho dlouholetého spolupracovníka, specialisty na klimatizační techniku společnosti Stahlgruber Dana Grmely.

 

V minulém roce jsem odpovídal na několik dotazů, které se týkaly kompresorů Visteon. Nejčastěji jste se ptali, jak v nich buď zkontrolovat olejovou náplň, nebo jak ji vyměnit při montáži.

<M>Upřesnění na začátek

Nejprve tedy něco o kompresorech Hella Behr – Visteon. Tyto kompresory, dodávané na trh společností Hella, jsou originály, protože je na nich vidět i původní štítek. Jde o kooperaci společností Visteon a Hella. Společnost Visteon totiž jako primární dodavatel do prvovýroby svoje výrobky na nezávislý trh dodává přes společnost Hella. Kompresory tedy dosahují OE kvality.

Visteon plní svoje kompresory vždy olejem PAG 46. Jsou naplněny přesně dle údajů od výrobce a při montáži do vozidla, pokud se provede proplach AC systému (což by se mělo udělat vždy), není nutné nic upravovat a lze postupovat dle článku o výměně kompresoru na Octavii řady II, který jsme vydali v AutoEXPERTU 7+8/2011 a v tomto čísle jej znovu opakujeme na straně XX.

Znovu upozorňuji, že se můžete dopustit zásadní chyby tím, že namontujete kompresor do AC systému, který je buď přeplněný, anebo je v něm oleje málo. V obou případech hrozí poškození kompresoru. Právě proto proplach AC systému slouží k nejen k jeho vyčištění, ale též ke správnému nastavení množství oleje. To je důvod, proč je potřeba jej udělat.

 

<M>Postup práce

Při kontrole množství oleje ve skříni kompresoru Visteon postupujte takto:

Obr. 1:

Nejprve je potřeba kompresor demontovat z vozidla. U naprosté většiny jednočinných pístových kompresorů slouží k plnění oleje zátka, která je na skořápce mechaniky, někde  na boku poblíž řemenice. Visteon má tuto zátku na skořápce dole, ale pod řemenicí, takže není na první pohled vidět.

 

Obr. 2:

Zde ji vidíte lépe.

 

Obr. 3:

Zátku nelze vyšroubovat, protože je delší než mezera mezi skořápkou kompresoru a řemenicí.

 

Obr. 4:

Je tedy nutné demontovat spojku. Nejprve přítlačný talíř.

 

Obr. 5:

Na hřídeli je vymezovací podložka.

 

Obr. 6:

Dále demontujte řemenici. Nejprve „segrovku“.

 

Obr. 7:

Poté demontujte cívku spojky.

 

Obr. 8:

Po demontáži spojky už lehce odšroubujete zátku.

 

Obr. 9:

Olej vylijte do připravené nádobky, nejlépe čisté.

 

Obr. 10:

Nechejte vykapat vše, co je ve skříni kompresoru.

 

Obr. 11:

Změřte objem oleje.

 

Obr. 12:

Podle čistoty a množství oleje lze v některých případech provést výměnu kompresoru bez proplachu. Jde ale o celkem riskantní věc, protože musíte znát nájezd kilometrů, vidět úplně čirý olej a též jeho množství ve skříni kompresoru. Podle toho lze odhadnout celkové množství a stav oleje v AC systému. To ale musíte znát dobře. Je-li v sytému oleje málo, hrozí rychlé opotřebení kompresoru nebo i zadření. Je-li tam oleje hodně, snižuje se chladicí výkon systému a může dojít k poškození spojky.

 

<M>Kontrola naplnění kompresoru

Jestliže se budete chtít pouze přesvědčit o správném naplnění kompresoru Visteon, postupujte stejným způsobem, jen si odměřte do odměrného válce množství oleje. Je-li správné, stejně jako v tomto případě, vraťte olej zpět do skříně kompresoru.

Obr. 13:

Na hřídel nasaďte přítlačný talíř a lehkým pootáčením pomáhejte vytékání oleje do odměrného válce.

 

Obr. 14:

V tomto případě jde o správné množství i o správný typ oleje. Protože je bezbarvý, jedná se o PAG olej ISO 46.

 

Obr. 15:

Olej vraťte zpět do skříně AC kompresoru.

 

 

<M>Ještě jednou na závěr

Výměna kompresoru bez proplachu je možná jen v případě, že dojde k poškození spojky, při nízkém nájezdu kilometrů anebo při havárii, pokud však nedojde k otevření AC systému a vniknutí vzduchu, který kontaminuje PAG olej, který je uvnitř.