22 let na trhu autoopravárenství

Jaká byla sezona v oblasti klimatizací vozidel?

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 11/2018.

 

PRO ZLOM: záhlaví klasika Grmela (by v č. 5) s logama, otvirakem atd 😊)

Ilustráky libovolně

 

Jaká byla sezona v oblasti klimatizací vozidel?

Náš spolupracovník, specialista na klimatizační techniku společnosti Stahlgruber Dan Grmela, na jaře letošního roku předpovídal, jaké dopady bude mít nedostatek chladiva R134a na segment oprav vozidlových klimatizačních systémů. Nyní svoje prognózy zpětně hodnotí.

 

V květnovém vydání AutoEXPERTU jsem předpovídal určitý vývoj a směr, kterým se bude ubírat servis autoklimatizací. Určité skutečnosti naznačují, že tomu tak opravdu bylo. Psal jsem, že se zvýší počet oprav na úkor pouhého doplňování systému chladivem, což způsobil dramatický nárůst ceny všech chladiv v EU vyjma chladiva HFO 1234yf, kde naopak nastal určitý pokles ceny.

 

<M>Více detekcí a oprav

Faktorem svědčícím o zvýšeném zájmu autoservisů a koncových zákazníků o odstranění úniků je to, že všichni prodejci zaznamenali velký nárůst prodejů vodíkových sad a detektorů. Metoda hledání úniků formovacím plynem 95/5 (dusík s vodíkem) si jednoznačně prorazila cestu na trh, protože jde v současnosti o nejlepší a nejefektivnější metodu. Navíc je nejlepší i do budoucnosti, protože jde o jedinou možnost, jak hledat úniky v CO2 systémech elektromobilů budoucnosti. Zde půjde už jen o citlivost detektorů.

Velké množství zákazníků se rozhodlo pro ty nejcitlivější přístroje, které tak budou vhodné i pro budoucnost. Je pochopitelně potřeba naučit se s tímto zařízením pracovat. Jednou z důležitých věcí, kde mechanici často chybují, je to, že se musí počkat aspoň 15 minut na prolnutí vodíku a potom zapnout detektor a hledat místo úniku.

 

<M>Nižší kvalita kondenzátorů

Dalším faktorem je snížení kvality kondenzátorů. Úniky chladiva v porubí jsou méně obvyklé, pokud nejde o dvouzónový AC systém. Ve většině případů chladivo uniká přes kondenzátor, a to i po jednom roce od montáže. Kvalita těchto dílů je opravdu velmi nízká, a to způsobuje velké množství problémů prodejcům, automechanikům i koncovým uživatelům. Tato situace způsobuje velké množství reklamací, které nejvíce dopadají na prodejce. Ti však na situaci nenesou žádnou vinu, protože si nemají kde vybrat kvalitnější značky.

Někteří výrobci automobilů dokonce začali nabízet zesílené kondenzátory za vyšší cenu, protože někdy i po třech letech uniká chladivo ze systému přes děravý kondenzátor u nových vozidel.

 

<M>Hon na R134a

Dalším typickým jevem letošního roku bylo hledání cest, jak koupit chladivo R134a za nižší cenu přes Polsko nebo z Ukrajiny – a to se v mnoha případech povedlo. Další možností jsou chladiva R450 a R513a, která jsou určena jen pro stacionární chladírenství. Tato chladiva jsou směsí R134a a R1234yf a mají GWP index kolem 600, avšak v EU nejsou povolena pro vozidla, ale na trhu jsou běžně k dostání. Pár podrobností: chladivo R513a je směsí chladiv R134a a R1234yf v poměru 56 % R1234yf a 44 % R134a, GWP index je 631 a maximální tlak je 37,6 baru, chladivo R450a je též směsí R1234yf a R134a v poměru 58 % ku 42 %, přičemž GWP index je 547 a maximální tlak 38,2 baru. V obou případech jde o chladiva, která nejsou hořlavá, toxická a jejich maximální tlak je vyšší než konstrukční tlak AC kompresorů, tak je možno je použít i do starších AC systémů. Bohužel však nesplňují GWP index, jehož maximální hodnota pro auta je 150.

 

<M>Nový typ chladiva

Společnost Honeywell plánuje uvést na trh další nové chladivo, které má být plnou náhradou za chladivo R134a. Chladivo R1234yf není plnou náhradou, protože má nižší kritický tlak než chladivo R134a, a to jen 33,8 baru. V některých starších systémech by tedy mohlo docházet k jeho zničení, protože některé kompresory stlačují chladivo na 35,5 baru a docházelo by tedy k poškození tohoto chladiva.

V dnešní době je velmi složité předpovídat další vývoj, a tak se do toho ani nebudu pouštět a chci jen připomenout, že v současné době jsou povolena pro vozidla v EU chladiva E134a, R1234yf a CO2.

 

<hlášky do textu:>

HLASKA 1

Faktorem svědčícím o zvýšeném zájmu autoservisů a koncových zákazníků o odstranění úniků je to, že všichni prodejci zaznamenali velký nárůst prodejů vodíkových sad a detektorů.