25 let na trhu autoopravárenství

DPF pohledem výrobců a dovozců vozidel (1)

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 12/2019

PRO ZLOM:

Červená

Na aktuální téma

Náhradní díly

Za AE se ptal. Jaromír Martinec

Foto: Archiv

Diskusní fórum na téma:

DPF pohledem výrobců a dovozců vozidel – 1

V rámci tohoto tematicky zaměřeného vydání nás zajímal i pohled výrobců a dovozců vozidel na náš trh. Mapovali jsme jejich aktivity na trhu náhradní spotřeby. Položili jsme jim následující otázky a v následujícím článku přinášíme první část odpovědí.

 

1) Jaký pozorujete vývoj v prodejnosti originálních DPF? Vidíte posun v tom, že by i neznačkové autoopravny používaly originální filtry? Jaký systém prodeje používáte pro neznačkové autoopravny?

2) Jaká je v tomto smyslu obchodní politika značky (jednotlivých značek)? Zpřístupnili jste cenově tento díl zákazníkům tak, aby neměli důvod používat nefunkční systémy nebo levné náhrady?

3) Máte v nabídce více druhů DPF (myšleno čistě originál a potom druhá kategorie)?

4) Jakým způsobem řešíte čištění DPF ve vaší síti (externí dodavatel, vlastní systém apod.), funguje u vás např. sběrný systém? A opět: řešíte v tomto smyslu i neznačkové opravny?

PRO ZLOM: prosím jednotlivé odpovědi odděluj vodorovnou čarou

 

PRO ZLOM: SEM Logo Škoda (pozor – použij skutečně nové logo)

Škoda Auto

Ing. Vítězslav Pelc, GK – Corporate Communications – PR manažer ŠKODA AUTO Česká republika PRO ZLOM: SEM OBR ilustr 1

1) Značka ŠKODA má jako lídr odpovědnost k celému českému trhu, a tak se i tématu DPF konsekventně věnuje jak v oblasti obecné osvěty, tak i příkladem v podobě vstřícné cenové politiky. Zhruba od roku 2017 pozorujeme pozitivní trend zájmu o originální DPF ŠKODA a ve srovnání s rokem 2016 jsme nyní zhruba na šestinásobku prodejů tohoto dílu. Prodej potřebných ŠKODA Originálních dílů směrem k neznačkovým autoopravnám je standardní součástí naší prodejní strategie, o originální DPF je i u těchto opraven zájem.

2) O DPF koluje mezi tuzemskými motoristy stále řada mýtů. Jedním z nich je jejich vysoká cena. Už před několika lety jsme se proto rozhodli ukázat českým řidičům, že ani případná výměna DPF, která je mimochodem spíše výjimečnou záležitostí, je finančně nijak dramaticky nezatíží a že nemá význam uvažovat o nějakých pokoutných řešeních v podobě čištění filtru, či dokonce jeho nelegálního odstranění. Vždyť naše zcela nové originální DPF ŠKODA začínají již na částce 12 900 Kč vč. DPH.

3) V nabídce autorizované servisní sítě ŠKODA jsou zákazníkům k dispozici jak ŠKODA Originální náhradní díly, tak díly z řady Economy, které nabízíme za ještě výhodnější ceny. Kvalita, funkčnost i záruka jsou samozřejmě u obou typů dílů shodné, konkrétně u DPF z řady Economy spočívá rozdíl pouze v jiném materiálu pláště filtru bez jakéhokoliv vlivu na filtrační funkci.

4) Autorizovaná síť značky ŠKODA čištění filtrů DPF nenabízí a nefunkční filtr primárně řešíme výměnou za nový. Z tohoto důvodu máme nabídku dílů, které jsou cenově dostupné, kvalitní, mají dlouhou životnost a 100% plní svou funkci.

PRO ZLOM: SEM logo VW uzitkove vozy – ja ho ted nemuzu najit, prosim podivej se ,jestli jej nemas, když tak dodam zítra. Kujuu

Porsche Česká republika

Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika

1) Před více než dvěma roky jsme za podpory dodavatelů výrazně snížili ceny vybraných DPF. Také tento krok podpořil růst prodejů DPF, který v meziročních srovnáních registrujeme. Prodej originálních náhradních dílů a originálního příslušenství neznačkovým servisům je realizován prostřednictvím naší autorizované servisní sítě, kam dodávaná také část prodejů DPF

 

2) V rámci koncernové strategie, v níž hraje trvalá udržitelnost a ochrana životního prostředí zásadní roli, je naší snahou nabízet filtry pevných částic jako náhradní díly za nejnižší možné ceny. Jak jsem již zmínil, v minulosti jsme proto přistoupili k významnému snížení cen a tento krok jsme také podpořili rozsáhlou komunikační kampaní. Naším cílem je motivovat majitele starší vozů k výměně nefunkčních filtrů pevných částic za originální DPF, které jsou zárukou funkčnosti, kvality a dlouhé životnosti.

 

3) Naše nabídka zohledňuje požadavky všech majitelů vozů bez ohledu na jejich stáří. Proto nabízíme jak originální náhradní díly, tak i originální výměnné díly a Economy díly, které jsou cenově výhodnější, ale zároveň splňují přísné standardy funkčnosti, kvality a spolehlivosti.

 

4) Na tuto otázku existuje jen jedna odpověď a tou je, že výrobce nedoporučuje žádné čištění DPF. Jediným řešením u neúčinného DPF je jeho výměna za nový originální díl.

 

PRO ZLOM: SEM logo Mercedes a ilustr 2 – ale prosím vymaskuj popisky, jestli to jde. Pokud ne, tak nic

Mercedes-Benz Cars Česká republika s.r.o.

Jiří Matějovič, Manager Customer Services & Technical Operations

1) Stabilní, konstantní, bez zásadních výkyvů. S ohledem na datum nástupu DPF technologie v konstrukci vozidel je jistě téma servisu takových vozů mimo značkovou síť relevantní. V rámci našeho B2B programu pro obchod s náhradními díly Mercedes-Benz tyto ND nabízíme i neautorizovaným opravcům vozidel. Značka Mercedes-Benz provozuje vlastní prodejní systém pro obchod s ND jménem „WebParts“, který je určený komerčním odběratelům ND – neznačkovým servisům.

2) Značka Mercedes-Benz v ČR přizpůsobuje ceny ND osobních vozidel s ohledem na jejich věkový segment, pro který jsou tyto ND určeny. Naším cílem je nabídka kvalitních, funkčních a bezpečných ND za reálné ceny. Proto se samozřejmě nemůžeme vydat cestou, kdy bychom cenově konkurovali nefunkčním systémům nebo laciným náhradám, které zmiňujete. Nemůžeme naše zákazníky vystavit nebezpečí poškození vozidla či případných problémů a postihů při technické kontrole. Tím bychom poškozovali nejen naše zákazníky, ale také jejich okolí, vč. životního prostředí. Částicový filtr je konstrukčně i materiálově velmi komplexní díl, kombinující malé rozměry, odolnost proti vysoké teplotě, schopnost filtrace mikročástic v téměř 100% míře, při jasně stanovených požadavcích na životnost. Jeho výroba podléhá přesnému dodržení kvality materiálů a výrobních postupů. Volbu dodavatele má ale každý motorista ve svých rukou.

3) Vedle standardních značkových náhradních dílů Mercedes-Benz nabízíme vybraný sortiment ND v programu Mercedes-Benz Reman, což jsou originální, použité, továrně repasované díly. V tomto programu je pokryto více než 50 různých provedení DPF, tedy pro drtivou většinu modelů starších věkových segmentů je tento sortiment dostupný. Díly Mercedes-Benz Reman kvalitou plně odpovídají novým dílům Mercedes-Benz a díky výměnnému systému (použitý díl je zaslán k repasi, zákazník odebírá výměnou repasovaný díl) je cenová výhoda pro zákazníka v rozmezí cca 15–30%. Z globálního pohledu jsou výhodou také energetické a další úspory při repasi v porovnání s výrobou zcela nového dílu.

4) Naše vozidla jsou konstruována tak, aby emisní systém plnil svoji funkci dle stanovených norem a v souladu s homologací vozu. Tomu odpovídá i systém čištění, tedy regenerace filtru bezobslužně, za jízdy. Pokud nedojde v provozu vozidla včas k nastolení vhodných podmínek pro regeneraci filtru, vozidlo upozorní řidiče na nutnou návštěvu servisu. I v tomto stavu zaplnění filtru je možná jeho regenerace v odborném servisu, samozřejmě pouze do určitého stupně zaplnění, a to pomocí diagnostického zařízení, vyvoláním regeneračního programu. I filtr značně zanesený (nad míru, kdy začne vozidlo poprvé řidiči indikovat potřebu regenerace) lze takto uvést zpět do funkčního stavu. Pokud je však stav indikovaný vozidlem delší dobu ignorován a dojde k úplnému zneprůchodnění či „zapečení“ filtru, pak již jeho regenerace není možná. V takovém případě nezbývá než jej vyměnit. Mechanické či jiné čištění filtru (vytloukání, rozborka filtru atd.) není značkou Mercedes-Benz schválený postup, v autorizované síti takové služby poskytovány nejsou a rozhodně je nedoporučujeme.

PRO ZLOM: SEM prosím loga Peugeot, Citroën, DS a Opel

Sem prosím ilustr 3

P Automobil Import s.r.o.

Jan Matoušek, Ředitel oddělení náhradních dílů a poprodejního servisu

1) Trend prodeje filtrů FAP je jednoznačně rostoucí. Poptávka po originálních filtrech je mnohem vyšší než v minulosti. Je to i díky tomu, že se začala uplatňovat nová legislativa a případy, kdy byly filtry vytloukávány nebo vyřezávány, prakticky vymizely.

Vidíte posun v tom, že by i neznačkové autoopravny používaly originální filtry?

Nemáme přesné informace, kolik originálních filtrů z naší distribuce projde přes neznačkové servisy. Vzhledem k tomu, že výměna filtru FAP je spojena se servisními úkony vyžadujícími specializované přípravky výrobce (diagnostika), předpokládáme, že klienti využívají pro výměnu filtrů autorizovanou servisní síť.

Jaký systém prodeje používáte pro neznačkové autoopravny?

Jako systém prodeje používáme aktivity Peugeot Pro Servis a Citroën Pro Servis, což jsou programy, prostřednictvím kterých naši koncesionáři dodávají nezávislým opravcům náhradní díly z naší distribuce.

2) Filtry FAP byly začleněny do věrnostních programů značek Peugeot a Citroën (např. u Peugeotu se jedná o program „Každý věk má své výhody“), což znamená, že čím starší je vůz, tím vyšší slevu na nákup dílů jeho majitel získává. Vzhledem k tomu, že FAP se mění hlavně u starších aut, mnoho klientů ho může nakoupit se slevou až 25 %. Obecně se dá říci, že prodáváme filtry FAP za dostupné ceny, konkrétně se jedná o částky od 10 do 20 tisíc korun, v závislosti na modelu.

3) Máme tři řady: originální filtr FAP z výroby, repasovaný díl a dále filtr z řady Eurorepar. Cenově jsou tyto řady odstupňované tak, že originál je nejdražší, repasovaný díl a FAP z řady Eurorepar jsou pak na podobné cenové úrovni.

4) Čistění FAP filtru není postupem opravy schváleným výrobcem, našim cenově srovnatelným řešením je repasovaný filtr. Kupuje-li klient tento repasovaný díl, mění ho v našem servisu za svůj starý filtr, tedy kus za kus. Tento starý filtr pak posíláme na repasi. U neznačkových servisů postupujeme stejně jako u klientů. Chce-li nezávislý servis koupit od našeho koncesionáře repasovaný filtr, vrací starý filtr, stejně jako klient.