22 let na trhu autoopravárenství

Dakar 2020 v otázkách a odpovědích

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 6/2019

PRO ZLOM: záhlaví

Červená

Repotáž

Motosport

Text: Jaromír Martinec

Foto: Autor

 

 

Dakar 2020 v otázkách a odpovědích

Na konci dubna se v saúdskoarabské lokalitě Al Qiddiya konala první oficiální tisková konference k rallye Dakar 2020. Její 43. ročník se po deseti letech v Jižní Americe přesouvá právě do této země a začíná tak psát novou kapitolu v historii této nejnáročnější rallye světa.

Měli jsme možnost se tiskové konference zúčastnit a „vyzpovídat“ hned tři klíčové osoby nadcházejícího ročníku, jimiž jsou nový ředitel soutěže (a bývalý navigátor Stéphana Petherhansela) David Castera, princ Abdulaziz bin Turki AIFaisal Al Sauda, představitel místního ministerstva sportu, a prezident saúdskoarabské automobilové federace princ Khalid bin Sultan Al Faisal. Jejich odpovědi přinášíme v následujícím souhrnném rozhovoru.

 

Proč právě Saúdská Arábie a jak dlouho se o přesunu rallye Dakar jednalo?

Že k přesunu rallye bude muset dojít a Dakar bude muset najít nové teritorium, to asi bylo všem zřejmé… Tým bývalého ředitele Etienna Lavigne proto v loňském roce na tomto zadání pracoval a jeho aktivity se protnuly s aktivním zájmem ze strany představitelů Saúdské Arábie. Ti chtějí co nejvíce otevřít svoji zemi světu a jsou velmi aktivní nejen na poli motorsportu (závody formule E v prosinci loňského roku, ale také jiných sportů, jako je například fotbal, cyklistka nebo golf).

První kontakty zástupci obou stran navázali zhruba před půl rokem. Protože byl aktivní zájem z obou stran, došlo velmi rychle k dohodě, byl uzavřen pětiletý kontrakt a mohla následovat konkrétnější jednání. Nyní na konci dubna je rámcově dána trasa a začíná se vytyčovat její konkrétní podoba.

Mimochodem, právě lokalita Al Qiddiya nebyla jako místo konání tiskové konference zvolena náhodně. Jde totiž o jakousi „základnu“ pro offroadové, obecně motoristické, ale i další kulturní aktivity, vzdálenou asi 40 kilometrů od Rijádu, která kromě několika terénních okruhů nabízí veškeré zázemí pro týmy. Právě tato lokalita se stane cílovou destinací rallye Dakar 2020.

Finance – hovoří se o tom, že rallye „šla za penězi“… Jak tomu tedy je?

Konkrétní částky nepadly, ale A. S. O. hovoří o kontraktu ve stále stejném objemu finančních prostředků, které však byly dříve rozděleny mezi více jihoamerických zemí.

 

Kudy povede trasa ročníku 2020 a jaký bude profil trati?

Dakar 2020 odstartuje 5. ledna z Jeddahu (což je přístav posvátného města Mekka) na břehu Rudého moře a do 19. ledna, kdy bude končit ve zmíněné lokalitě Al Qiddiya, provede soutěžící formou smyčky po celé zemi. Trať bude tvořena přibližně z jedné poloviny kamenitými náročnými úseky, kaňony, vádí, druhou polovinu pak bude tvořit písek a duny (na jihu země). Tím se rallye vrací ke svým původním africkým kořenům, její charakter se bude více podobat klasické pouštní rallye. Saúdská Arábie se rozkládá na ploše větší než dva miliony čtverečních kilometrů, což je zhruba čtyřnásobek plochy Francie, a má tak účastníkům co nabídnout nejen v nadcházejícím, ale i ve čtyřech dalších ročnících.

 

Velmi diskutovaná byla otázka lidských práv, například práv žen. Jak tomu bude během rallye?

K účasti na rallye Dakar jsou zváni všichni bez rozdílu pohlaví, státní či náboženské příslušnosti. Saúdská Arábie si je vědoma své dlouholeté izolovanosti vůči okolnímu světu a chce svůj obraz změnit. Právě mimo jiné tím, že hostí tak mnohonárodnostní akci, jakou rallye Dakar je (v roce 2018 se Dakaru zúčastnilo na 60 různých národností), chce ukázat, že svůj postoj mění a otevírá se světu. Stejně tak se mění striktní postoj k ženám. Ty už dnes mohou v Saúdské Arábii i závodit. Země má v tomto ohledu co dohánět, rozhodně však vítá ženy závodnice. Proto se také jednou z promotérek nadcházejícího ročníku stala španělská motocyklová závodnice Laia Sanzová.

 

Jak tomu bude v případě návštěvníků, kteří se na rallye budou chtít přijet podívat jako diváci? Bude náročné se do země dostat a pohybovat se v ní samostatně?

V tomto ohledu už si Saúdská Arábie odbyla svoji premiéru při pořádání závodu seriálu formule E. Návštěvníci tehdy automaticky získali vízum pouhým zakoupením lístku. Dakar přitahuje obrovskou pozornost a představitelé Saúdské Arábie si jsou vědomi toho, že musí vytvořit odpovídající podmínky. Přímo podle slov Davida Castery se tak zavázali hned na začátku všech vyjednávání. Návštěvníci jsou tedy naopak vítáni.

 

Jak to bude s dalšími omezeními vyplývajícími z přísného dodržování islámu?

Pořadatelé deklarují velkou svobodu, kterou účastníkům rallye poskytnou, v jednom jsou však striktní, a to je přísný zákaz dovozu alkoholu do země. Zde týmy musejí počítat nejen s přísnými kontrolami, ale i postihy.

 

PRO ZLOM: POPISKY OBR

Obr 1:

Ředitel soutěže Rally Dakar David Castera.

Obr. 2:

Princ Abdulaziz bin Turki AIFaisal Al Sauda představuje místní ministerstvo sportu.

Obr. 3:

Princ Khalid bin Sultan Al Faisal je prezident saúdskoarabské automobilové federace.

Obr. 4:

Přibližná trasa nadcházejícího ročníku Rally Dakar.

Obr. 5:

Slavnostní tiskové konference se zúčastnily mimo jiné i velké závodnické osobnosti.