25 let na trhu autoopravárenství

AutoEXPERT Academy: Školicí středisko společnosti AD Technik.

<nekam v uvodu prosim viditelne logo AutoEXPET Academy a hned u něj jeden z přilozenych obr. QR, Uprostred QR kodu se mi zda logo nekvalitni, proto prosim o jeho nahrazeni originalnim logem ze soucastek. Ale samostatne, at to nezasahuje do clanku nebo at to není spojeno s logem AD Technik>

 

Pujde o dlouhodobou věc, logo i další QR kod se bude vyskytovat i u jinych clanku v budoucnu, tak at jsme na to pripraveni a mame to jednotne>

 

<cervena>

Na aktuální téma

reportáž

 

TEXT: Luboš Švamberg

Foto: archiv společnosti AD Technik a redakce

 

Nové školicí středisko <prosim nove logo AD Technik>

 

Vážení čtenáři, v minulém vydání jsme otiskli krátkou zprávu o otevření školicího střediska společnosti AD Technik. Nyní, jak jsme již avizovali, přinášíme další informace v naší reportáži, která nebude jen ve formě článku, ale připravili jsme ve své premiéře i krátké video. Prohlédnout si jej můžete buď naskenováním přiloženého QR kódu, nebo přímo na našich webových stránkách www.autopress.cz. Ve videu vám více podrobností o školicím středisku představí Petr Kunzl, který měl, kromě dalších kolegů, největší podíl na jeho realizaci.

 

Školicích středisek najdete v oboru autoopravárenství poměrně hodně. Přesto je toto nové koncipováno na trochu jiné úrovni. V první řadě je zde úzce provázáno místo pro teorii s

místem pro praxi. Stačí jen několik kroků a vše lze hned demonstrovat na rozsáhlém sortimentu strojů a zařízení, především z oblasti podvozku vozidel, pneuservisu, klimatizací a světel. Školení je možné provádět buď v obecné rovině, nebo je zaměřit na detailní seznámení se všemi možnostmi konkrétních strojů a jejich obsluhy. Většina nejnovějšího vybavení autoservisů a pneuservisů totiž umožňuje mnoho rozličných (a některým mechanikům v servisech neznámých a zdánlivě složitých) funkcí, které ve výsledku usnadní, zjednoduší a zrychlí práci při opravách vozidel. V druhé řadě bude místo fungovat jako předváděcí centrum pro zákazníky, kde bude možné si celou řadu zařízení „osahat“, protože všechna zařízení jsou plně funkční.

 

<M> Jak to všechno začalo

Myšlenka vytvoření školicího střediska je stará několik let, ale reálnou podobu nabrala přibližně před rokem. Volba jeho umístění nakonec padla na zadní část budovy sídla společnosti AD Technik, kde se původně nacházel autoservis. Během přípravy muselo dojít ke kompletnímu vybourání nenosných prvků interiéru a demontáži veškerých dosavadních technologií. V podstatě musel být celý prostor uvnitř kompletně vyčištěn a přestavěn pro účely školicího střediska a showroomu s výslednou plochou 220 m2. Největším oříškem bylo zabudování pracoviště pro školení na podvozku vozidla. Technologii totiž nešlo zabudovat do podlahy, protože se nepodařilo přesně zjistit, zda v ní neprochází některé inženýrské sítě. Díky tomu vzniklo jakési elegantní vyvýšené pracovní pódium, ve kterém je vše zabudováno nad úrovní podlahy a samostatným příjezdem z venku. Dále bylo vybudováno nové sociální zázemí a byla změněna vnitřní koncepce i uspořádání celého prostoru. Vedle samozřejmostí, jako je nové vytápění a osvětlení LED technologií, jsou prostory vybaveny audio a video výbavou, která odpovídá současným standardům. Od zadání projektu po předání celého prostoru uběhlo přibližně pět měsíců.

 

Po namontování nových strojů a zařízení v dubnu odstartoval pilotní provoz. Plné otevření pro všechny zájemce je naplánováno na toto září.

 

<M> Jdeme se podívat

Po vstupu do budovy, kde je umístěno školicí středisko, zaujmou velké prosklené dveře. Otevíráme je a ocitáme se ve velké hale s dostatkem přírodního světla díky světlíkům umístěným v horní části zdí i ve střeše, čímž vyniká sladění prvků vybavení v barevné kombinaci bílé, černé, šedé a červené. Na pravé straně zaujme velký stůl pro školící se osoby s občerstvovacím zázemím hned vedle něho. Pro zaryté „kafaře“ nechybí ani profesionální kávovar, který vévodí dlouhé kuchyňské lince. V průčelí stolu je na zdi umístěna první z několika velkoplošných obrazovek. Toto místo je určeno pro teoretickou výuku i pro relaxaci. V těsně sousedícím obrovském prostoru určitě nepřehlédnete po celé délce stěny na levé straně stroje pro pneuservis. U vzdálenější stěny je vidět již zmíněné pódium pro školení podvozků a světel vozidel. Volnou plochu uprostřed lze operativně využít pro další přístroje (třeba pro zařízení na údržbu klimatizací), protože dveře zabudované ve stěně mezi pneuservisními stroji a pódiem vedou přímo do skladu zařízení a je jimi možno dovézt nebo donést téměř vše, co je k dispozici.

 

Zajímavou vychytávku tvoří kamera a pojízdný velkoplošný monitor. Díky tomuto řešení mohou detailně vidět praktické předvádění strojů všichni zúčastnění, a nejenom ti, kteří jsou nejblíže. Vše se samozřejmě „promítá“ na všechny ostatní obrazovky, které jsou zavěšené na všech stěnách. To je další z odlišností koncepce tohoto školicího střediska.

 

<M> Na jaká školení se můžete těšit?

Kromě níže uvedených témat, zajišťovaných vlastními školiteli, lze ve spolupráci s externími renomovanými specialisty nabídnout i další školení a služby, třeba na téma Ekonomika a řízení autoservisu nebo Návrhy uspořádání autoservisu.

 

Geometrie podvozku

– základní principy a parametry

– zásady správného měření a seřízení v praxi

– pokročilá dodatečná měření, specifické seřizovací postupy

– geometrie nákladních vozidel včetně přípojných a autobusů

– kalibrace a servis ADAS

 

Podvozek

– diagnostika a určení příčiny vibrací

– zkoušení brzd a diagnostika zavěšení

 

Světla

– světelné zdroje vozidel

– jejich kontrola a seřízení

– adaptivní světelné systémy

 

Pneuservis

– Vyvažování (teorie, praxe, pokročilé metody optimalizace nevývažku a diagnostika přítlačným válcem)

– Montáž a demontáž specifických typů kol (BRS, RFT atd.), opravy pneumatik

– Opravy pneumatik

 

Klimatizace

– Zákonné školení

– Klima – základy teorie a základní praxe

– Servis systémů s různými chladivy, řešení kontaminace jiným chladivem

 

<M> Zajímavé technologie

Pro zajímavost vybíráme některá zařízení. Samozřejmě že nejde o kompletní výčet všech vystavených strojů.

 

Hunter Quick Check Drive

Systém pro bezkontaktní kontrolu geometrie vozidla dovoluje pouhým projetím rychlostí 5 až 10 km/h mezi měřícími boxy změřit a zkontrolovat základní parametry podvozku vozidla. Nejen že změří geometrii, současně také zaznamená jeho registrační značku, identifikuje model vozidla a přiřadí jeho předepsané hodnoty. Zařízení také během průjezdu detailně nafotí stav karoserie vozidla, což pomáhá předcházet pozdějším sporům ohledně případného poškození vozidla během servisu.

 

Hunter Quick Tread Edge

Přejezdový systém pro kontrolu stavu pneumatiky nasnímá běhoun pneumatiky v celé jeho šířce a délce 10 cm. Následně vytvoří kompletní 3D model běhounu, identifikuje jednotlivé drážky a měřicí body a proměří hloubka dezénu pro každou jednotlivou drážku. Dovede tak identifikovat i případná poškození, které by samotné měření hloubky dezénu neodhalilo.

 

Hunter Road Force Elite

Unikátní „vyvažovačka“ představuje vlastně kompletní diagnostickou stanici automobilových kol. Během jednoho „protočení“ upnutého kola dojde bez zásahu obsluhy ke kompletnímu proměření tvaru disku i pneumatiky, určení nevývažku kola a ověření chování pneumatiky pod zatížením přítlačným válcem. Pokud je takové kolo vyhodnoceno jako vyhovující, má servis jistotu, že bude na vozidle správně fungovat a nestane se zdrojem vibrací.

 

Digitální regloskop MAHA MLT 3000

Pomocí regloskopu lze provést kontrolu a seřízení světlometů vybavených nejen základní LED technologií, ale i světlometů disponujících adaptivní technologií „stínování“, známých pod označeními jako Matrix, DLA nebo ILS.

 

<zde prosim obr. QR, nebo to udelejte jako popisku obrazku QR>

 

Při zpracování bylo použito materiálu společnosti AD Technik.

 

<Popisky obr.:>

Obr 1: V úvodním obrázku vidíte školicí středisko v plné kráse. Na snímku je stav před rekonstrukcí po vyklizení prostoru.

 

Obr 2: Část pro teoretickou výuku, v pozadí je zázemí pro občerstvení.

 

Obr 3: Vyvýšené pracovní pódium pro školení na podvozku vozidla.

 

Obr 4: Audiovizuální vychytávka v podobě pojízdného monitoru pro detailní zobrazení obrazu z kamery.

 

Obr 5 <prosim oba obrazky (Obr 5a_vlevo + Obr 5b_vpravo) pohromadě s jednou popiskou – bud vedle sebe nebo pod sebou: Zajímavé vylepšení zvedáku pro geometrii – zabudované husticí hadice pro každé kolo a centrální ovládací panel zvedáku – značně urychluje přípravu pro měření a seřizování.

 

Obr 6: Přejezdový systém Hunter Quick Tread Edge nasnímá pomocí laserových paprsků běhoun pneumatiky.

 

Obr 7: Přítlačný válec u stroje Hunter Road Force Elite pro simulaci zatížení kola.

 

Obr 8: Digitální regloskop MAHA MLT 3000 při měření.