22 let na trhu autoopravárenství

Audi e-gas pro g-tron

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 6/2017.

 

PRO ZLOM: záhlaví

Zelená

Technologie

Alternativní pohony

 

Zpracoval: Jaromír Martinec

Foto: Archiv společnosti Audi

 

Prosím k nadpisu dej logo Audi.

Prosím schémata udělej poměrně velká, aby byla dobře čitelná.

Kujuuu

 

 

 

Audi e-gas pro g-tron

Zní vám titulek tohoto článku trošku jako šifra? Pak vězte, že se za ním neskrývá nic jiného než řešení značky Audi pro dopravu s vyrovnanou ekologickou bilancí.

PRO ZLOM: SEM OBR 1

Společnost Audi v březnu letošního roku představila svým ekologicky smýšlejícím zákazníkům na německém trhu zajímavou nabídku: pro pohon svého modelu A3 Sportback g-tron mohou využít alternativní plynné palivo e-gas, které snižuje celkovou produkci oxidu uhličitého během životního cyklu vozidla oproti pohonu na benzin až o 80 %. Kontrakt platí tři roky a zákazník za tento druh paliva zaplatí stejnou cenu jako za klasický zemní plyn. Přibližně v této době, tedy v létě 2017, se nabídka rozšíří ještě o modely A4 Avant g-tron a A5 Sportback g-tron.

<M>Co je e-gas? PRO ZLOM: SEM OBR 2

Říkáte si, jak je tak výrazná redukce emisí CO2 vůbec možná? Klíčem je e-gas a globální pohled automobilky na cestu paliva od jeho výroby až po spotřebu. E-gas je syntetický zemní plyn vyrobený čistě pomocí obnovitelných zdrojů. Názorné schéma celého palivového cyklu vidíte na obrázku 1. Jak říká člen představenstva společnosti Audi Dietmar Voggenreiter, odpovědný za prodej a marketing: „Tato nabídka je naším dalším krokem k ekologicky neutrální mobilitě bez omezení dojezdu vozidel.“ PRO ZLOM: SEM OBR 3 a 4

<M>Vlastní zázemí

Společnost Audi dnes spolupracuje již s několika partnery napříč Evropu na výrobě paliva e-gas. Kromě toho však provozuje svoji vlastní výrobu v „plynárně“ v německém městě Werlte. Elektřina získávaná z obnovitelných zdrojů (převážně větrná energie) zde pohání tři velké elektrolyzéry, které rozkládají vodu na vodík a kyslík. V dalším kroku, při tzv. metanaci, reaguje vodík s oxidem uhličitým a výsledkem je kromě vody i syntetický metan. Celá chemická reakce vypadá následovně: CO2 + 4H2 → CH4 + 2H2O. Takto získaný metan ve Werlte má příhodný název: Audi e-gas.

 

<M>Distribuce

Distribuce paliva e-gas je jednoduchá. Výrobní podniky jej plní do standardní plynové sítě, a zákazníci tedy plní svoje vozidla na klasických plynových čerpacích stanicích nabízejících zemní plyn, přičemž platí cenu standardního plynu. Při podpisu kontraktu totiž obdrží tzv. Audi e-gas card, kterou používají při placení a která také eviduje jejich spotřebu. Společnost Audi na pozadí zajistí, aby se do plynové sítě dostávalo právě tolik paliva e-gas, kolik zákazníci spotřebují. Celý proces je certifikovaný německým institutem TÜV Süd. Všichni zákazníci modelů g-tron obdrží certifikát potvrzující, že jejich vozidlo přispívá ke snížení ekologické stopy a že společnost Audi dodává do sítě syntetický zemní plyn odpovídající spotřebě jeho vozu.

<M>Široká nabídka modelů

Jak již bylo řečeno, ke stávajícímu Audi A3 Sportback g-tron brzy přibudou další dva CNG modely. Jak Audi A4 Avant g-tron, tak Audi A5 Sportback g-tron budou poháněny motorem 2.0 TFSI o výkonu 170 koní. Modul nádrží, který se skládá celkem ze čtyř nádrží na plyn o celkové kapacitě 19 kilogramů a 25litrové nádrže na benzin, dovoluje vozidlu dojezd až 950 kilometrů. Při pohonu pouze na zemní plyn to je až 500 kilometrů.

 

PRO ZLOM: SEM OBR Popisky obr:

Obr. 1: Model A3 Sportback g-tron pohání přeplňovaný čtyřválcový zážehový motor TFSI o zdvihovém objemu 1395 cm3 a výkonu 110 koní.

Obr. 2: Princip výroby syntetického zemního plynu e-gas.

Obr. 3: Při elektrolýze se voda štěpí na vodík a kyslík.

Obr. 4: Během procesu metanace reaguje vodík s oxidem uhličitým za vzniku vody a metanu.

Obr. 5: Schéma továrny na výrobu syntetického metanu Audi e-gas v německém Werlte.

Obr. 6: Část technologie výrobny syntetického metanu.