22 let na trhu autoopravárenství

Actia Multi-Diag Access 2BT (1. část)

Pokračování článku najdete v časopisu AutoEXPERT 9/2018.

 

Diagnostické přístroje

Recenze

 

Text: Aleš Janderka

Foto: autor

 

Měřili jsme s…

Sériová diagnostika

 

Actia Multi-Diag Access 2BT – 1. část

 

Vážení čtenáři, v rámci další řady recenzí diagnostických přístrojů pro automobilovou diagnostiku navazujeme na úvodní díl Novinky v diagnostice vozidel, které jsme představili v červnovém AutoEXPERTU. Osvědčenému matadorovi recenzí Aleši Janderkovi bude nově sekundovat druhý recenzent, Jakub Mejzlík, kterého již znáte z rubriky Liga mistrů diagnostiky. Výrobci (dovozci) jednotlivých zařízení jsou řazeni náhodně.

<konec perexu>

 

Multiznačkovou diagnostiku Multi-Diag Access netestujeme v našem seriálu o sériové diagnostice poprvé a pro její rozšířenost a popularitu vždy se zvědavostí očekáváme, jaké změny vývojáři v nových aktualizacích připraví. Bluetooth rozhraní s alternativní možností kabelového USB propojení s počítačem už žádnou novinkou není, zajímavé ale bude prozkoumat nový design a schopnosti diagnostického softwaru.

 

<M> Vlastnosti přístroje

Úvodní okno po spuštění programu nabízí tři ikony (obr 1). První (žlutá), Easy Injection, spouští diagnostiku motorů protokolem OBD/EOBD, druhá (modrá), Multi-Diag, zpřístupňuje výběr vozidel pro multiznačkovou diagnostiku a konečně třetí (zelená), Technická data, otevírá on-line portál HaynesPro WorkshopData. Zaměřím se především na modrou ikonku, protože jsem WorkshopData pro testování neměl aktivní a k diagnostice protokolem OBD se dostanu později, až ostatní možnosti komunikace s vozidlem selžou.

 

<M> Ovládání přístroje

Modrá ikona Multi-Diag otevře okno s ikonkami jednotlivých značek vozidel. Po výběru příslušné značky a potvrzení následují další okna s volbou modelu a roku výroby. Je zde jasně patrná snaha programátorů unifikovat vzhled a ovládání s konkurenčními diagnostickými systémy, což se podle mě podařilo. Jenom ikony jednotlivých značek jsou dost titěrné a vyniknou na větším displeji (obr 2).

 

Vyberete-li vše správně, dostanete se do vstupního okna pro volbu dalšího postupu diagnostiky. Nechcete-li se zdržovat dalším výběrem, stačí jen zvolit nabídku Spustit diagnostiku, a jsou-li klíčky v zapalování v jízdní poloze, začne skenování jednotek vozidla. O průběhu diagnostického procesu jste informováni grafickými prvky na obrazovce. Přehledně vidíte procenta průběhu procesu, počet nalezených dočasných a přítomných chyb a informaci o tom, zda bylo nalezeno a zkontrolováno šest nejdůležitějších elektronických systémů – motor, brzdy, převodovka, airbagy, klimatizace a centrální řídicí jednotka. K ostatním systémům se dostanete tlačítkem Ostatní řídicí moduly. Jeho prostřednictvím se otevře nové okno s kompletním seznamem všech elektronických systémů, které se mohou na voze vyskytovat (obr 3). Nalezené jsou modré, nenainstalované šedé.

 

 

S každou nalezenou jednotkou se můžete kliknutím na ni spojit. V levé části okna máte k dispozici vstup pro nápovědu k umístění diagnostické zásuvky (obr 4).

 

Nalevo od tlačítka EXPRES DIAG v hlavním okně diagnostického výběru je tlačítko ÚLOHY. Kliknutím na ně se otevře nové okno s pohledem na siluetu autíčka s tlačítky označujícími hlavní konstrukční celky (obr 5). Výběrem jednoho z nich přejdete do dalšího okna se seznamem řídicích jednotek týkajících se této části vozidla.

 

Napravo od EXPRESS DIAG je tlačítko SEZNAM ŘÍDICÍCH JEDNOTEK a výběrem této volby otevřete kompletní seznam všech elektronických systémů a diagnostických možností (obr 6). Zde lze vybrat protokol OBD/EOBD, původní verzi Multi-Di@g Atal, kterou určitě nemusím představovat, a u škodovek diagnostiku VAG.

 

Ještě nesmím zapomenout na jednu důležitou věc. Jste-li připojeni k internetu a navíc registrováni na portálu Haynes, máte k dispozici přímo u každého elektronického systému vstupní ikonu pro informace o součástech a případy z praxe (obr 7). Já jsem bohužel měl tyto volby zamčené, takže se s vámi nemohu o zkušenosti s těmito daty podělit.

 

Na závěr ke vstupnímu diagnostickému oknu ještě zmíním sadu devíti kulatých ikonek v horní části obrazovky. Slouží k aktivaci dalších užitečných funkcí, jako je vzdálená pomoc, digitální osciloskop, vyvolání záznamu předchozích měření, nastavení programu a komunikačního rozhraní, návrat do vstupního menu apod. Programátoři si to tady trochu ulehčili a ikony neopatřili pop-up okénky s nápovědou k jejich významu. Prostě si musíte jejich funkci pamatovat. Jenom vážně nevím, jestli pro jednotlivé portály s přehledem řešených závad a on-line podporou platí stejné přihlašovací údaje jako pro HaynesPro, nebo jsou to další placené licence.

 

<M> Hlavní diagnostické funkce

Už jsme si stručně popsali, jakými cestami lze navázat komunikaci s vozidlem. Vyberu asi tu nejčastěji používanou ze zobrazení výsledku celkového testu. Nejdříve se otevře okno s pamětí závad. Vidíte kód chyby, její název, údaj o výskytu a krátký popis. I zde je možnost při připojení k internetu a příslušné registraci čerpat nápovědu ke každé chybě. Kliknutím na tlačítko Viz nabídka ECU se otevře menu diagnostických funkcí pro konkrétní elektronický systém vozidla. Většinou nechybí nejdůležitější funkce – identifikace řídicí jednotky, čtení a mazání paměti závad, parametry a akční členy. Někdy máte k dispozici i základní nastavení a další speciální funkce, příklady prověříme na konkrétních vozidlech.

 

Paměť závad jste viděli, přejdu tedy k Parametrům. Většinou máte k dispozici seznam, který je podle konkrétního auta rozčleněn do více celků, bloků (VW) nebo je prostě jen jeden bez dalšího členění. Přiznám se, že tato poslední varianta mi připadá lepší, než je-li rozdělení provedeno jen na parametry 1, parametry 2 (např. u motoru Opelu Meriva). V seznamu si můžete zakřížkovat vybrané položky a pak si je pomocí malé ikony v horní části menu zobrazit graficky. Grafický záznam je podobný předchozím verzím, každý průběh běží zvlášť na černém pozadí (obr 8).

 

Akční členy jsou další funkcí, bez které by nebyla diagnostika úplná. Když jsem funkci zkoušel u motoru vozu Škoda Octavia, spouštěly se jednotlivé akční členy postupně jeden za druhým bez možnosti výběru. Každý člen šel spustit jen jednou a pak program přešel na další.

 

Speciální funkce – po zvolení této nabídky mě aplikace přesměrovala na klasické zobrazení Multi-Di@g 18.1 Atal s možnostmi základního nastavení, kódování, přizpůsobení a adaptací, prostě se vším, na co jste již ze starších verzí zvyklí. Tady se nebudu ovládáním programu zaobírat, protože bych zřejmě neobjevil nic převratného.

 

<M> Základní testování

Než se budu věnovat praktickým zkušenostem z měření na konkrétních vozidlech, zmíním se ještě o další funkci – Zprávě z průběhu diagnostiky (obr 9). Je to velmi užitečná pomůcka, která zaznamená vše, co jste na konkrétním vozidle měřili, včetně záznamu z měření parametrů. Kdykoliv si pak můžete dříve uložený záznam vyvolat a porovnat ho například s nově provedeným měřením.

 

Land Rover Freelander 1,8, r. v. 2002

Tester u vozu vyhledal brzdy i airbagy, bohužel s jednotkou motoru se spojit nedokázal. Majitel vozu z toho byl nešťastný, protože ho trápily potíže s dlouhým startováním. Nakonec jsem pro komunikaci s motorem použil protokol OBD a jeho pomocí vyčetl paměť závad a zkontroloval hlavní parametry.

 

Program si příslušný komunikační protokol identifikoval sám (obr 10), diagnostické menu OBD bylo uspořádáno podobně jako u multiznačkové diagnostiky – čtení a mazání paměti chyb, práce zobrazování parametrů a identifikační údaje řídicí jednotky. Také zde byly k dispozici ve speciálních funkcích záznamy z jednotlivých testovacích módů OBD – PID a DID.

Závěrem k tomuto měření bych řekl, že přece jen OBD protokol multiznačkovou diagnostiku nepředčí, v zobrazování parametrů jsem si například mohl v menu vyvolat vždy jen jednu veličinu. Za problém se startováním motoru nakonec mohlo přidřené palivové čerpadlo, protože vůz byl provozován na LPG. Sériovou diagnostikou tedy odhalit závadu stejně nebylo možné.

 

Škoda Octavia 1,4 TSI, 90 kW, r. v. 2012

U tohoto auta bylo naopak možností, jak postupovat při diagnostice, hned několik. Nejdřív jsem provedl celkové skenování nabídkou Express Diag a poté jsem začal prohlídku řídicí jednotkou motoru. Ve Čtení parametrů si můžete vybrat z kompletního seznamu nebo číst parametry po blocích. U speciální funkcí se diagnostika automaticky přepnula do původního programu a nabídla nepřeberné množství operací.

 

V řídicí jednotce centrální elektroniky jsem našel jednu chybu – spálenou žárovku denního svícení (obr 11). U popisu závady byla uvedena ještě řada parametrů ohledně okolností vzniku chyby. Pro zajímavost jsem závadu vyčetl i ve starší verzi programu a výsledek byl prakticky stejný.

 

V centrální řídicí jednotce jsem si ještě vyzkoušel test akčních členů a jednotlivé prvky bylo možné vybrat ze seznamu a testovat pěkně selektivně. U škodovky jsem prostě testeru nemohl nic vytknout.

 

Renault Laguna 2,0i 16 V, r. v. 2004

Majitel si závady na svém voze doslova hýčkal. Většina z nich nebyla zásadní a ani by je nebylo pracné odstranit. Především už byla ve velmi špatném stavu karta zapalování. Lambda-sonda také byla zralá na výměnu kvůli špatnému vyhřívání a klimatizace nechladila už delší dobu. Také jeden z kolových snímačů ABS vykazoval signál mimo toleranci, alespoň k odstranění této závady jsem se snažil majitele přemluvit ještě před zimní sezonou.

 

Je potřeba se zmínit, že Actia si s diagnostikou vozu Renault Laguna poradila bez větších potíží,  a to jsem se z časových důvodů ještě nedostal k hlubšímu zkoumání ostatních diagnostických funkcí.

 

Ford Transit 2,2 TDCI, r. v. 2009

Majitel si stěžoval, že mu již delší dobu svítí kontrolka parkovací brzdy. Dokonce si v servisu nechal vyměnit brzdovou kapalinu a zkontrolovat brzdy, kontrolka ale nezhasla. Tester našel čtyři systémy – motor, brzdy, airbagy, přístrojovou desku a centrální řídicí jednotku, v motoru a přístrojovém panelu nalezl chyby. Chyba P2265 v jednotce motoru se týkala signálu vody v palivu, což by určitě chtělo zkontrolovat a odkalit palivovou soustavu, závada P1706 v přístrojovém panelu byla testerem označena jako obvod ovladače CAN bez dalšího upřesnění. Ve skutečnosti tato chyba znamená „High Vehicle Speed Observed in Park“, tedy že při vysoké rychlosti vozu byla zpozorována zatažená parkovací brzda. No jak by ne, když svítí kontrolka parkovací brzdy za jízdy.

 

Našel jsem si v parametrech jednotky přístrojového panelu spínač kontrolky parkovací brzdy a zkoušel jsem s pákou brzdy manipulovat – bez výsledku. Proto jsem ještě odpojil konektor z nádobky s brzdovou kapalinou, abych vyloučil poruchu spínače v jejím víčku, a hle – kontrolka zhasla! Že by byl vadný spínač hladiny brzdové kapaliny? Zkontroloval jsem ještě stav kapaliny v nádobce a všechno bylo jasné. Nádobka byla prázdná. Nechápu, na základě čeho technik v servisu majiteli auta vyfakturoval výměnu brzdové kapaliny.

 

<M> Hodnocení

Myslím si, že programátoři odvedli pořádný kus práce a nové uživatelské rozhraní je přehlednější a příjemnější na obsluhu. Původní Multi-Di@g 18.1 je do systému implementován tak, že celek nepůsobí násilně a obě aplikace spolu dobře spolupracují. Jak už jsem se zmínil, některé ikony pro ovládání programu bych opatřil pop-up okénky s nápovědou o jejich významu Také pokud kurzorem najedete na ovládací prvek, nebylo by špatné, kdyby se šipka změnila na ručičku nebo se tlačítko prosvětlilo, aby obsluha věděla, že může potvrdit volbu. Jsou to drobnosti, které zpříjemňují obsluhu každého programu.

 

Mrzí mě, že jsem nemohl otestovat i funkčnost HaynesPro WorkshopData, informace pro obsluhu testeru jsou tou nejcennější devízou pro rychlé a úspěšné splnění zakázky s co nejmenšími náklady. V době, kdy je servisech stále větší poptávka po kvalifikovaném personálu, je přístup k věrohodným informacím prvořadý. Ostatně ohledně kvality přístupu technika k zakázce jsem se přesvědčil i při měření vozu Ford Transit.

 

Pokračování příště.

 

Poděkování patří společnosti ACTIA CZ s.r.o. za zapůjčení přístroje Multi-Diag Access 2BT.

 

Popisky obrazku:

Obr 1:

Úvodní okno po spuštění programu nabízí tři ikony – Easy Injection, Multi-Diag a Technická data.

Obr 2:

Kvůli rozsáhlému počtu značek vyniknou jejich ikony až na větším displeji.

Obr 3:

Seznam elektronických systémů, nalezené jsou modré a neinstalované šedé.

Obr 4:

Obrazová nápověda k umístění diagnostické zásuvky.

Obr 5:

Okno s přehledem hlavních konstrukčních celků.

Obr 6:

Výběr diagnostických možností, např. protokolu OBD/EOBD nebo původní verze Multi-Di@g a dalších.

Obr 7:

Ikony pro informace o součástech a případech z praxe pro každý elektronický systém.

Obr 8:

Grafický průběh parametrů je velmi dobře čitelný.

Obr 9:

Funkce Zpráva z průběhu diagnostiky umožňuje třeba vyvolání dříve uloženého záznamu a jeho porovnání s aktuálním měřením.

Obr 10:

Automatická detekce komunikačního protokolu.

Obr 11:

Ukázka zobrazení konkrétní chyby v paměti závad.