22 let na trhu autoopravárenství

Příručka diagnostika – 8 (Ford Escort 1.4)

Seriál Příručka diagnostika připravujeme v úzké spolupráci se slovenskou společností HD elektronika SK, s. r. o. Její specialisté vám postupně představují řešené praktické příklady typických i méně obvyklých závad vozidel tak, jak se s nimi ve své testovací „laboratoři“ v průběhu několika let setkali.

Doplňující videa jsou uložena ve speciálním formátu (v běžném Windows Media Playeru je nepřehrajete) a je možné je přehrávat pouze v softwaru MDD Players. Předplatitelé AutoEXPERTU a zákazníci společnosti HD elektronika SK, s. r. o., obdrží tento software zdarma. Předplatitelé si mohou bezplatně stáhnout software přehrávače v sekci „aE CLUB“, do které se přihlásí pomocí svého předplatitelského čísla (je uvedeno u vaší adresy na plastovém obalu každého vydání AutoEXPERTU, které dostáváte poštou). Pokud předplatiteli AutoEXPERTU nejste, můžete si u této společnosti přehrávač zakoupit.

Pozn.: Po instalaci přehrávače vyplňte příslušné údaje ve formuláři, který se Vám objeví. Na email, který jste uvedete ve formuláři, obdržíte obratem zdarma aktivační číslo. To zadejte do vstupního okna programu a stiskněte pravé tlačítko (s klíčem). Tím se stane program plně funkčním a vy můžete přehrávat videa bez omezení. 

 Prípad 8. Ford Escort 1.4

1

 Porucha: Vozidlo bolo privezené do servisu s poruchou – motor má niekedy vysoký voľnobeh, zhasína počas jazdy pri prezadení do neutrálu.

 Popis merania a opravy

1. Meranie voľnobežného ventilu

(Meranie bolo vykonané v prostredí „1 CH“).

  • Riadiace impulzy – OK.

 2. Demontáž voľnobežného ventilu

  • Pri kontrole sa zistilo, že ventil sa „zasekáva“.
  • Nakoľko tento typ ventilu je relatívne cenovo drahý (cca 250 €), zákazník súhlasil s prípadnou opravou.
  • Demontáž ventilu (obr. ➑.➋).
  • Odkarbónovanie ventilu.
  • Použili sme prístroj MONOTEST 10S na spínanie ventilu – výstup pre spínanie vstrekovacieho ventilu (obr. ➑.➌).
  • Použili sme taktovaciu frekvenciu 10 Hz a nasledovne 30 Hz.
  • Tento test sme opakovali viackrát, až sa ventil úplne nevyčistil.
  • Po našich skúsenostiach takto vyčistený ventil vydrží pracovať ďalších x desiatok tisíc km.
  • Pozor na správnu polarizáciu – ventil má v sebe integrovanú ochrannú diódu.
  • Takáto oprava nie je „celkom čistá“, ale ako sme uviedli zákazníkovi – bez záruky.

3

4

  • Po oprave ventilu mal motor na voľnobehu vyššie otáčky.

 3. Nastavenie potenciometra škrtiacej klapky

  • Motor mal pri voľnobežných otáčkach napätie na dráhe potenciometra cca 1,1 V.
  • Po správnom nastavení na cca 0,85 V boli voľnobežné otáčky podľa predpisovaných výrobcom 875 ± 50 min-1.

5

6

 4. Kontrola snímača teploty chladiacej zmesi

Fáza zahrievania

Meranie bolo vykonané v prostredí „1 CH“.

  • Priebeh poklesu pri zahrievaní motora – OK.

 

Stáhnout video zde

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

Priebeh snímača teploty chladiacej zmesi – fáza zahrievania.

7Oscilogram A8: V snímku 018 – motor stredne zahriaty.

8Oscilogram B8: V snímku 8:17 – motor zahriaty na pracovnú teplotu.

 Priebeh snímača teploty chladiacej zmesi – OK.

 5. Kontrola snímača teploty nasávaného vzduchu

Ochladenie pri pracovnej teplote

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

  • Priebeh nárastu napätia pri ochladení snímača teploty vzduchu chladiacim sprejom – OK.

 

Stáhnout video zde

Priebeh snímača teploty chladiacej zmesi – ochladenie pri pracovnej teplote

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

9Oscilogram C8: V snímku 020 – motor zahriaty na pracovnú teplotu.

10

11Oscilogram D8: V snímku 039 – ochladzovanie snímača – napätie stúpa .

  • Priebeh snímača teploty nasávaného vzduchu – OK.

12

 5. Kontrola správnej funkcie voľnobežného ventilu

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

  • Priebeh pri zapnutí zapaľovania, štarte a voľnobehu – OK.

Stáhnout video zde

Priebeh voľnobežného ventilu.

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

13Oscilogram E8: V snímku 014 – priebeh ventilu v momente zapnutia zapaľovania.

14Oscilogram F8: V snímku 018 – priebeh ventilu po zapnutí zapaľovania.

15Oscilogram G8: V snímku 020 – priebeh ventilu po naštartovaní motora – „doregulovanie“ .

16Oscilogram H8: V snímku 053 – správna regulácia pri voľnobežných otáčkach .

6. Priebeh snímača hmotnosti nasávaného vzduchu MAF

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

  • Priebeh snímača hmotnosti nasávaného vzduchu – OK

Stáhnout video zde

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

Priebeh snímača hmotnosti nasávaného vzduchu.

17Oscilogram I8: V snímku 033 – správny priebeh regulačného napätia pri voľnobehu.

18

19Oscilogram J8: V snímku 040 – správny priebeh regulačného napätia  ri akcelerácii.

7. Priebeh regulácie lambda-sondy

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

  • Priebeh regulácie lambda-sondy – OK.

Stáhnout video zde

Meranie bolo vykonané v prostredí „1CH“.

Priebeh regulácie lambda-sondy.

20Oscilogram K8: V snímku 040 – voľnobežné otáčky – správny priebeh regulácie.

21Oscilogram L8: V snímku 057 – správny rozkmit napätia a strmosť  pri akcelerácii.

 Šum , ktorý vidíte na obidvoch priebehoch je zapríčinení zlým nastavením ventilovej vôle. Po nastavení ventilov v inom mechanickom servise sa šum odstránil.